SEAT Sport

Departament de competició de l’empresa automobilística SEAT.

Els seus antecedents foren el departament de vehicles especials de la fàbrica de la Zona Franca, creat el 1971, i el més recent departament de SEAT Competició. El primer equip oficial fou de ral·lis, amb els pilots Salvador Cañellas i Jorge Babler. En aquesta etapa, fins el 1978, s’aconseguiren sis títols estatals de marques i de pilots i un subcampionat d’Europa, incloent-hi un tercer lloc al Ral·li de Montecarlo, amb Antoni Zanini. Després de cinc anys d’inactivitat, el 1983 SEAT tornà a l’activitat esportiva ja integrada dins el grup Volkswagen, en què competí en ral·lis, raids i circuits. No fou fins el 1995 que la marca tornà a l’alta competició, on participà en el Mundial de ral·lis en la categoria de 2 litres, amb el model Ibiza. Sota la direcció tècnica de Vicenç Aguilera, guanyà tres cops la Copa del Món de 2 litres FIA de ral·lis (1997, 1998, 1999). Aquest darrer any debutà al Mundial amb un SEAT Córdoba, just abans d’abandonar aquesta modalitat. A partir de l’any 2000, i sota la direcció de Jaume Puig, es projectà cap a l’activitat en circuits, primer amb la creació de la Supercopa SEAT León per als clients de la marca i posteriorment inicià la participació en el Campionat d’Europa de turismes (2003). El 2004 el Toledo Cupra assolí el Campionat d’Europa de turismes. Amb el nou SEAT León Jordi Gené aconseguí la primera victòria en el Mundial de l’especialitat i amb el SEAT León TDI arribaren les victòries en els Campionats del Món de pilots (amb Yvan Muller i Gabriele Tarquini) i de constructors (2008, 2009), de forma consecutiva. Aquell any, però, l’escuderia abandonà la competició del Campionat Mundial de turismes (WTCC).