Chantal Akerman

(Brussel·les, 6 de juny de 1950 — París, 5 d’octubre de 2015)

Realitzadora cinematogràfica belga.

Influïda per Jean-Luc Godard inicià la seva carrera en el cinema experimental, i debutà el 1968 amb el curt Saute ma ville. El seu cinema presenta una visió tràgica de l’existència, molt marcada per l’angoixa de la seva mare, supervivent d’Auschwitz, en la qual explora les contradiccions de la identitat, especialment la de la dona. En el pla formal, emprà procediments anticonvencionals com ara llargs plans seqüència i el trencament de la linealitat del discurs. Autora d’una quarantena de films, cal destacar-ne Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles (1975); Je, tu, il, elle (1974); News from Home (1977); Les rendez-vous d’Anna (1978); Toute une nuit (1982);  L’homme à la valise (1983); Les années 80 (1983); Golden Eighties (1986); Nuit et Jour (1991); Un divan à New York (1996), la seva única incursió en el cinema comercial; La captive (2000); Demain on déménage (2004); La Folie Almayer (2012), i No Home Movie (2015). Se suïcidà.