Malcolm Arnold

Malcolm Henry Arnold
(Northampton, 21 d’octubre de 1921 — Norwich, 23 de setembre de 2006)

Compositor anglès.

Vida

Començà l’educació musical acadèmica estudiant trompeta (1936), i posteriorment al Royal College of Music. El 1938 s’incorporà a l’Orquestra Filharmònica de Londres com a segon trompeta, i com a primer des del 1943 fins al 1948, que es dedicà professionalment a compondre, activitat en la qual li fou de gran utilitat l’experiència orquestral, com posa de manifest que aquest gènere és el més important de la seva producció. La seva abundant obra, tonal sense excepció, és sovint inspirada en motius populars, melòdica, colorista i exuberant, i mostra influències àmplies, des d’Héctor Berlioz fins a les escoles nacionalistes europees. Destaquen les nou simfonies (1949-86), diversos ballets (Homage to the Queen, 1953; Rinaldo and Armida, 1954; Sweeney Todd, 1959) i peces orquestrals (Four Scottish Dances, 1957; obertures Tam O’Shanter, 1955; Peterloo, 1968 i Robert Kett, 1988; un concert per a dos violins i orquestra de corda, 1962), música de cambra, cantates i obres per a cor (Song of Praise ‘John Clare', 1956; Song of Freedom, 1972), entre d’altres. Fou autor també de prop d’un centenar de bandes sonores, i l’any 1958 guanyà l’Oscar per la música de The Bridge on the River Kwai (1957), de David Lean. El 1970 fou nomenat comanador de l’orde de l’Imperi Britànic. Exercí també, ocasionalment, com a director d’orquestra (entre altres, d’obres de Benjamin Britten i del conjunt de rock Deep Purple en l’àlbum Concerto for Group and Orchestra).

Obra

Orquestra

Divertimento núm. 1, op. 1 (1942); Beckus the Dandipratt, obertura, op. 5 (1943); Simfonia per a corda, op. 13 (1946); Simfonia núm. 1, op. 22 (1949); Sinfonietta núm. 1, op. 48 (1954); 4 Danses escoceses, op. 59 (1957); Simfonia núm. 4, op. 71 (1960); Petita suite núm. 2, op. 78 (1962); Peterloo, obertura op. 97 (1968); Simfonia núm. 7, op. 113 (1973).

Solista i orquestra

Concert per a clarinet núm. 1, op. 20 (1948); Concert per a piano a quatre mans, op. 32 (1951); Concert per a flauta núm. 1, op. 45 (1954); Concert per a orgue, op. 47 (1954); Concert per a trompa, op. 58 (1956); Concert per a guitarra, op. 67 (1959); Concert per a viola, op. 108 (1971); Concert per a flauta núm. 2, op. 111 (1972); Concert per a clarinet núm. 2, op. 115 (1974).

Cambra

Trio, flauta, fagot, viola, op. 6 (1943); Quintet, flauta, fagot, trompeta, violí, viola, op. 7 (1944); Sonata, violí, piano, op. 15 (1947); Sonatina, flauta, piano, op. 19 (1948); Quartet de corda, op. 23 (1949); Sonatina, oboè, piano, op. 28 (1951); Divertimento, flauta, oboè, clarinet, op. 37 (1952); Trio per a piano, op. 54 (1956); Quartet oboè, op. 61 (1957); 6 Peces, violí, piano, op. 84 (1965); Quartet de corda núm. 2, op. 118 (1975); Sonata, flauta, piano, op. 121 (1977).

Solo

Fantasia per a guitarra, op. 107 (1970); Fantasia per a arpa, op. 117 (1975).

Música escènica

The Dancing Master, òpera, op. 34,1 (1951); Homage to the Queen, ballet, op. 42 (1953); The Open Window, òpera, op. 56 (1956); Sweeney Todd, ballet, op. 68 (1959); Electra, ballet, op. 79 (1963).

Música per a cinema

The Bridge on the River Kwai (David Lean 1957); The Inn of the Sixth Happiness (Mark Robson 1958); The Captain’s paradise (Anthony Kimmins 1953); Trapeze (Carol Reed 1956); Suddenly, Last Summer (Joseph L. Mankiewicz 1958); The angry silence (Richard Attenborough 1960); The heroes of Telemark (Anthony Mann 1965); David Copperfield (Delbert Mann 1970).

Música vocal

Psalm, cor, orgue, op. 25 (1950); John Clare Cantata, cor, piano 4 mans, op. 52 (1955); 5 William Blake Songs, contralt., instruments de corda (1959); Song of Simeon, mim, veu, solistes, orquestra cambra (1959); The Return of Odysseus, soprano, contralt, tenor, baix i orquestra, op. 119 (1976-77).