John Dos Passos

(Chicago, 14 de gener de 1896 — Baltimore, 28 de setembre de 1970)

John Dos Passos

© Fototeca.cat

Escriptor nord-americà.

Net d’emigrants portuguesos, pertanyia a una família benestant i es graduà a Harvard (1916). El 1917 entrà a formar part del cos d’ambulàncies i aquesta experiència bèl·lica produí One Man's Initiation (1917) i Three Soldiers (1921), novel·les arquetípiques de la Generació Perduda. Fou corresponsal a Europa i a l’Orient Mitjà, publicà un llibre d’impressions sobre Espanya, Rosinante to the Road Again (1922), i quan tornà a la narrativa abandonà l’individualisme de les seves primeres obres amb una novel·la col·lectiva d’ambient urbà, Streets of Night (1923), preludi de Manhattan Transfer (1925), pintura de múltiples personatges i escenaris, determinats per l’aclaparadora atmosfera de Nova York. Prengué part en la defensa dels anarquistes Sacco i Vanzetti, per la qual cosa fou empresonat. La trilogia USA —The Forty-second Parallel (1930), 1919 (1932) i The Big Money (1936)— constituí una clamorosa acusació del sistema nord-americà en una espècie d’història dels EUA els trenta primers anys del segle XX. L’estil brillant d’aquesta trilogia, la novetat dels seus procediments i la penetració de la seva anàlisi en fan la seva obra mestra. El desengany que ja es palesa a USA s’accentua a la trilogia District of Columbia: The Adventures of a Young Man (1939), que tracta de la desil·lusió dels joves d’esquerra durant la Guerra Civil Espanyola; Number One (1943), que desenvolupa el tema de la corrupció política, i The Great Design (1949), que és una dura crítica del New-Deal. Les seves obres posteriors, com Mid-Century (1961), d’interès menor, el mostren com més va més inclinat cap a les idees conservadores, fins al punt que el 1964 defensà la candidatura de Goldwater.