i Thomas Stearns Eliot | enciclopèdia.cat
Gran enciclopèdia catalana

Thomas Stearns Eliot

Thomas Stearns Eliot
© Fototeca.cat
teatre teat i poètica poètica
Poeta, dramaturg i crític anglès.
Saint-Louis, Missouri, 26 de setembre de 1888 — Londres, 4 de gener de 1965

Estudià filosofia a Harvard i a París, i sànscrit i hindi a Harvard. El seu primer poema important fou The Love Song of Alfred Prufrock (1915). Fou professor de filosofia a Harvard i al Highgate College de Londres, fins que entrà a treballar al Lloyd Bank de Londres. El 1922 publicà The Waste Land , que el consagrà com a poeta. Fundà i dirigí (1922-39) la revista “The Criterion”. Publicà The Hollow Men (‘Els homes buits’, 1925), Ash Wednesday (‘Dimecres de Cendra’, 1930) i Four Quartets (‘Quatre quartets’, 1945; traducció catalana de Lluís Aragó). Juntament amb E. Pound, fou el renovador de la poesia anglesa moderna: des dels primers poemes substituí el llenguatge dels poetes de la fi del s. XIX pel llenguatge literari de les grans urbs del s. XX; no cedí a la seducció rítmica i mantingué sempre la consciència crítica. The Waste Land, jutjat per la crítica com un poema revolucionari, només pot ésser entès a la llum de la tradició del vers anglès; el seu tema —el món modern, des de la brillantor del Renaixement fins al desenllaç contemporani, com a contraposat al model d’ordre cristià de Roma— és influït pels poetes isabelins i simbolistes. L’home modern és el centre de l’obra d’Eliot, el qual, davant la crisi moderna, mira cap al passat, actualitza la història —totes les èpoques són aquesta època— i troba en els mites antics la revelació del que és l’home modern. La seva obra dramàtica, escrita en vers, s’inicia amb Murder in the Cathedral (1935), on tracta del problema de la consciència religiosa en la figura de Thomas Becket; en formen part també The Cocktail Party (1950) i The Confidential Clerk (‘El secretari confidencial’, 1954). Els seus assaigs crítics, d’una gran bellesa literària, han tingut una gran influència: minimitzen les interpretacions psicològiques i històriques ( Dante, 1929; Elizabethan Essays , 1934; The Music of Poetry, 1942). El 1948 li fou concedit el premi Nobel de literatura.

Col·laboració: 
AnM
Llegir més...