motor Otto

m
Tecnologia

Vista escorxada d’un motor de cicle d’Otto per a vehicle de quatre cilindres verticals

© Fototeca.cat

Motor de combustió interna alternatiu que es caracteritza termodinàmicament pel fet de seguir el cicle d’Otto, és a dir que la combustió hi és realitzada a volum constant, mitjançant l’explosió d’una mescla de combustible i aire provocada per una guspira.

Funciona generalment amb gasolina, gas o, eventualment, amb barreges d’hidrocarburs i d’alcohols. El seu grau de compressió (relació de compressió) és bastant baix (9-10:1) en relació amb el del motor dièsel i, per tant, el rendiment termodinàmic és menor. El combustible, que s’introdueix en el cilindre ja barrejat amb l’aire, és dosificat, homogeneïtzat i vaporitzat prèviament en el carburador o mitjançant un injector. L'encesa superficial és provocada fent saltar una guspira entre el dos elèctrodes d’una bugia. A règim constant hom fa variar la potència del motor modificant la proporció de combustible en la barreja introduïda a la cambra de combustió. Això és realitzat per l’acció damunt la papallona d’admissió, que, comandada per l’accelerador, adapta el raig gasós aspirant pel motor a la demanda de l’usuari. Poden funcionar en cicle de dos temps o de quatre temps (cicle). Com que el temps de combustió és molt curt, generalment són motors més ràpids que els de cicle dièsel; la seva relació pes/potència també és més favorable.