arxiu municipal

m
Arxivística i biblioteconomia

Dipòsit dels documents derivats de l’administració municipal.

A mesura que l’estructura feudal dels s. XI i XII permetia la formació de municipis amb dret a elegir els propis representants i prendre acords amb caràcter executiu, cada un d’ells procurava de conservar els documents originals acreditatius dels privilegis i les llibertats i els registres de les resolucions del consell, així com els llibres de comptabilitat. La classificació de l’arxiu comprenia separadament els documents rebuts (privilegis, lletres, suplicacions, etc), els produïts per l’administració (acords, lletres patents o closes, crides, ordinacions, etc), processos, contractes, memorials, dietaris, tributació, censos, admissió de veïns; comptabilitat (clavaria, racional, etc), taules de canvi, bancs municipals. Als Països Catalans la documentació conservada produïda pels municipis i la formació dels llibres de privilegis comencen amb el s. XIV. Modernament, alguns arxius municipals han estat desdoblats situant en edifici propi la documentació antiga sense vigència administrativa, a la qual hom ha procurat d’ajuntar d’altres fons documentals, i han pres nom d’arxius històrics de la localitat o de la comarca.