Francesc Abadal i Serramalera

Paco Abadal
Abadal
(Manresa, Bages, 28 de juliol de 1875 — Barcelona, 17 de desembre de 1939)

Pioner de l’automobilisme i empresari de l’automoció.

S'establí d’infant amb la seva família a Barcelona. Fou ciclista professional (campió de Catalunya de velocitat i llarga distància,1884, i segona posició en el campionat d’Espanya de velocitat, 1904), motorista i pilot de cotxes experimentat, inicialment amb un vehicle de l’empresa La Hispano Suïssa, empresa de la qual fou un dels destinataris de les primeres concessions i per a la qual es dedicà també a la construcció de carrosseries. Director comercial de la marca, que promogué activament, en vengué alguns dels vehicles al rei Alfons XIII, amb el qual tingué una estreta relació arrel de l’interès mutu pels esports de motor.

Cap al 1900 obrí al número 36 de la Rambla Catalunya l’Auto-Garage Central, per a la difusió del qual encarregà un cartell al pintor modernista Ramon Casas, i a la vegada fundà la primera autoescola de Barcelona. L’any 1912 creà la marca d’automòbils Abadal i Cia, després d’arribar a un acord amb l’empresa belga Societé des Autmobiles Imperia, que ja representava des del 1906, pel qual aquesta empresa subministrava els motors i els xassís dels vehicles als quals Abadal posava la carrosseria. El 1913 presentà al Saló de París el model Tipus 45 i rescindí el contracte amb La Hispano Suïssa. L’esclat de la Primera Guerra Mundial interrompé el subministrament de motors Imperia i, per tant, de la producció de vehicles Abadal. El 1916 nasqué la firma Abadal-Buick quan Abadal es convertí en representant de Buick a Espanya amb un sistema de construcció de carrosseries sobre els xassís i els motors similar al d’Imperia. L’empresa Abadal-Buick desaparegué el 1923.

Aquest mateix any, juntament amb el seu sogre, el comerciant Joaquim Durán, edificà a l’Avinguda Diagonal (llavors anomenada d’Alfons XIII) el palauet classicista Abadal, projectat per l’arquitecte Adolf Florensa, que convertí en la seva residència i de la seva família. El 1930 intentà de nou crear una marca pròpia sobre el xassís de la marca americana Hupmobile, de la qual n'era el representant, però la manca de comandes en provocà el tancament el mateix any. En esclatar la Guerra Civil es traslladà a Itàlia. Retornà a Barcelona a mitjan 1939.