El Born Centre de Cultura i Memòria

El Born CCM

Vista del jaciment històric conservat a El Born Centre de Cultura i Memòria

© El Born CC / Marçal Font

Conjunt museogràfic i arqueològic sobre la Barcelona dels segles XVII al XIX que posa un èmfasi especial en el període centrat per la guerra de Successió (1702-14) i el mercat del Born, edifici de ferro i vidre aixecat després de l'enderrocament de la Ciutadella (1869).

Aquest espai museístic connecta el barri de la Ribera i el parc de la Ciutadella a través d’un passatge continu que va des del passeig del Born i la plaça Comercial fins al passatge Mercantil, que s’obre al passeig de Picasso.

El Born CCM gira al voltant de dos grans eixos que, a més de l’interès intrínsec, mostren la transformació de la ciutat al llarg de tres segles. D’una banda, el jaciment arqueològic, consistent en les ruïnes de la ciutat destruïda després de la derrota del 1714. De l’altra, l’edifici del mercat.

Les ruïnes foren descobertes arran d’unes obres de restauració i rehabilitació de l’antic mercat i el seu entorn, que s’iniciaren l’any 2002. Les successives excavacions realitzades els anys següents culminaren en la declaració del jaciment com a bé cultural d’interès nacional (2006) per la Generalitat de Catalunya i en la decisió de bastir-hi un conjunt museogràfic de volgut significat simbòlic.

El jaciment correspon a una part de l’antic barri de la Vilanova de Mar i ocupa uns 8.000 m2, espai urbà que fou enderrocat per la monarquia dels Borbó després del setge de Barcelona. Comprèn les restes de 55 cases i també espais singulars, com el pont de la Carnisseria, la plaça del Mercat, el Rec Comtal i diversos trams de carrers (Corders de Viola, el dels Xuclés, el del Joc de la Pilota, el dels Ventres o el de Bonaire, etc.).

Hom exhumà també uns tres centenars de bombes del setge, trinquets de joc, rajoles i milers d’objectes d’ús quotidià, uns 1.800 en total, que es mostren a l’exposició permanent “Barcelona 1700. De les pedres a les persones”, estructurada en cinc grans àmbits. Un espai també destacat és la Sala de la Guerra, que recrea el setge de Barcelona, a més d’exposar restes d’armament recuperat.

El segon gran eix del conjunt, l’edifici de l’antic mercat, també fou restaurat i museïtzat. La seva moderna concepció arquitectònica en acer i vidre exemplifica la transformació de la ciutat cap al progrés, que afavorí el redreç gradual del país al llarg dels dos segles posteriors a la derrota del 1714.

Inaugurat el 9 de setembre de 2013 amb el nom d’El Born Centre Cultural i obert al públic el dia 11 del mateix mes, marcà l’inici del tricentenari dels fets del 1714, i en el context d’aquesta efemèride hi tingué lloc l’exposició temporal “Fins a aconseguir-ho! El setge de 1714”, una reconstrucció de les batalles i la vida quotidiana dels barcelonins assetjats. L’Ajuntament de Barcelona li atorgà el 2014 el premi Ciutat de Barcelona 2013 d’arquitectura i urbanisme. El febrer del 2016 el nou Ajuntament de Barcelona integrat per Barcelona en Comú i el Partit dels Socialistes de Catalunya anuncià el canvi de nom del conjunt, que a partir del març adoptà el nom actual: El Born Centre de Cultura i Memòria. Amb el nom de “Franco, Victòria, República. Impunitat i espai urbà” el mes d’octubre hom hi inaugurà una polèmica exposició que, entre altres elements, situava a l’entrada del recinte l’estàtua eqüestre decapitada del dictador, obra de Josep Viladomat, encarada al monument a la victòria franquista de Frederic Marès.

El 2013 Quim Torra assumí la direcció d’aquest espai cultural fins el setembre del 2015. Després de dos d’anys, el maig del 2017 la historiadora Montserrat Iniesta fou designada en el càrrec, que ocupà fins el març del 2021. L’agost del mateix any, l’escriptora Marta Marín-Dòmine en fou nomenada directora.