Miquel Capllonch i Rotger

(Pollença, Mallorca, 1861 — Pollença, Mallorca, 1935)

Pianista i compositor mallorquí.

Vida

Inicià els estudis musicals a Palma amb G. Massot. Posteriorment, continuà la seva formació a Madrid sota la guia de R. Chapí, M. Galiana, E. Compta, T. Power, J. Tragó i R. Hernando. L’any 1884 ingressà a la Hochschule für Musik de Berlín, on es convertí en alumne de K.H. Barth, E.F.K. Rudorff i H. Herzogenberg. Acabats els estudis, Berlín fou durant trenta anys el centre de la seva activitat artística. En aquella època desenvolupà una àmplia tasca didàctica i tingué com a alumnes les princeses de Prússia i de Saxònia i el pianista Arthur Rubinstein. També a Berlín, feu amistat amb Clara Wieck, vídua de R. Schumann, i amb L. Godowsky, P. Sarasate i E. Fernàndez Arbós. El 1912 es traslladà a Madrid, on visqué durant tres anys. Entre el 1915 i el 1920 residí a Barcelona i, des d’aquest darrer any, s’establí definitivament a Mallorca. Capllonch fou un compositor especialment actiu durant la seva etapa berlinesa, època en què escriví les seves composicions més significatives, especialment l’obra pianística, els lieder i la música de cambra. La seva producció es mogué dins d’uns paràmetres pregonament romàntics que van del filochopinisme a un aire fortament impregnat de germanisme schumannià, trets que convertiren Capllonch en un cas singular dins el panorama dels compositors hispànics coetanis.

Obra
Piano

Vals de salón ; Nocturn ; Träumerei ('Somieig'); Tema i variacions, op. 8; Barcarola ; Sehnsucht, op. 17, núm. 1 ('Nostàlgia'); Ziwiegesprach, op. 17, núm. 2 ('Diàleg'); Idilio ; Noche estival ; Mazurca de salón ; Sonatina ; Marcha fúnebre ; Humoresca, op. 17, núm. 3; Preludio y fuga

Veu i piano

Drei Lieder, op. 2 ('Tres cançons'); Zum Abschied, op. 5, núm. 4 ('Comiat'); Fünf Lieder, op. 10 ('Cinc cançons'); Fünf Lieder, op. 11 ('Cinc cançons'); Drei Gedichte von Carmen Sylva, op. 14 ('Tres poemes de Carmen Sylva'); Zwei Lieder, op. 16 ('Dues cançons'); Abendlied dein wort ('Cançó vespertina'); Das Fischermädchen ('La donzella pescadora'); Mädchenlied ('Cançó d’amor'); Halt ist dein Wort ('La teva paraula és suport'); Mein Herz erschlief ; Ach, meine Augen! Nächtliche Pfade ('Oh els meus ulls! Corriol nocturn'); Tristesa ; Pensant en tu ; Gratulation zum Geburtstage von Margarita Comas ('Felicitació per l’aniversari de Margarita Comas'); Unbegehrt ('Indesitjat')

Cor

Drei Lieder für Männerstimmen, op. 15 ('Tres cançons per a veus masculines'); Benedictus qui venit, Libera me Domine ; Salve

Cor i orgue

Tota pulchra ; Himno para la corte del Niño Jesús ; Salm 121 ; Salm 130 ; Canto a la Sagrada Familia ; Himno a los cruzados del Amor Divino ; Adoriam Iesu Bambino ; Dos cantos a S. Vicente de Paúl ; Himno a San Cayetano ; Quatre ’padrenuestros, Ave Maria y Gloria' ; Antífona a Santa Catalina de Siena ; Poesía a San Vicente Ferrer ; Ave Maria ; In Assumptione B. Mariae V. ; Motete a Sto. Domingo de Guzmán ; A la Virgen de la Pureza ; Himno al IV Centenario de la Orden Teatina ; Himne a la Stma. Trinitat ; Oratio Iesu pro discipulis ; In honorem Beati J.M. Thomasi C.R. i Cardenal ; Himne a la Verge de Gràcia ; Gloria Patri ; Veni Sponsa Christi ; Cántico de la fe de Pedro en la Divinidad de Cristo

Orgue

Ofertori, op. 19, núm. 1; Marxa pontifical ; Cuatro compases ’para el organista aplicado' ; Elevación ; Capricho

Música de Cambra

Quartet de corda ; Scherzino, qt. de c.; Serenata, vl., pno.

Bibliografia
Complement bibliogràfic
  1. II Nit Bielenca: homenatge al compositor Miquel Capllonch, Fundació Àrea de Creació Artística, Búger 1992