Federico Moreno Torroba

(Madrid, 1891 — Madrid, 1982)

Compositor i director castellà.

Vida

Inicià els estudis musicals amb el seu pare, José Moreno Ballesteros, i els continuà al Conservatori de Música de Madrid amb Conrado del Campo com a mestre de composició. Començà escrivint música simfònica (La ajorca de oro, Capricho romántico, Cuadros castellanos, Zoraida), però aviat s’orientà cap al teatre musical, gènere en el qual s’especialitzà. El 1925 estrenà la seva primera sarsuela, La mesonera de Tordesillas, al Teatro de la Zarzuela. La seguiren altres, com Luisa Fernanda (1932), La chulapona (1934), Maravilla (1941), La Caramba (1942), La ilustre moza (1943), Polonesa (1944), Sierra Morena (1952) o María Manuela (1957). També escriví les òperes La Virgen de Mayo (1925) i El poeta, aquesta darrera estrenada el 1980. Juntament amb Manuel de Falla, contribuí al restabliment de la guitarra com a instrument representatiu d’Espanya. Escriví obres per a Andrés Segovia i altres guitarristes. Entre les peces per a guitarra sola destaquen Nocturno, Piezas características, Madroños, Danza, Tríptico i Verbenera, i també les obres per a guitarra i orquestra Homenaje a la seguidilla, Concierto Ibérico i Diálogos entre guitarra y orquesta. D’altra banda, exercí durant deu anys, abans de la Guerra Civil Espanyola, la crítica musical en el diari madrileny "Informaciones". Fou membre de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando d’ençà del 1934, de la qual esdevingué director (1978-82), i president de la Sociedad General de Autores de España (1974-82). La seva obra també es donà a conèixer, amb èxit, a l’Amèrica llatina, especialment a Buenos Aires, on dirigí al Teatro Colón entre el 1934 i el 1935.

Obra
Orquestra

Cuadros castellanos (~1920)

Música escènica

La Virgen de Mayo, òpera (1925); María la tempranica, òpera (1930); El poeta, òpera (1980); Don Quijote, ballet (1982)

Sarsuela

La mesonera de Tordesillas (1925); La pastorela (1926); La marchenera (1928); Baturra del templo (1930); Luisa Fernanda (1932); Xuanón (1933); La chulapona (1934); Paloma Moreno (1936); Monte Carmelo (1939); Maravilla (1941); La Caramba (1942); La ilustre moza (1943); Polonesa (1944); El orgullo de Jalisco (1947); La canción del organillo (1945); Sierra Morena (1952); María Manuela (1957)

Guitarra i orquestra

Diálogos entre guitarra y orquesta (1951-77); Concierto de Castilla (1960); Homenaje a la seguidilla (1960-81); Concierto en flamenco (1962); Concierto flamenco, 4 guit., orq. (1962); Concierto ibérico (1976)

Guitarra

Nocturno (1926); Suite castellana (1926); Sonata burgalesa (1928); Piezas características (1931); Madroños (1954); Guitarra española (1960); Suite miniatura (1960); Sonatina (1965); Tríptico (1973); Verbenera