ricercare
*

Música

Als segles XVI i XVII, peça instrumental tant en estil imitatiu com en estil improvisat.

Es considera que el ricercare imitatiu és l’equivalent instrumental del motet vocal. De tempo més aviat lent, es caracteritza pel tractament imitatiu dels diferents temes que apareixen, i sovint utilitza recursos contrapuntístics, com ara l’augmentació, la disminució o la inversió. El ricercare imitatiu podia ser per a un conjunt d’instruments o per a orgue. En la primera modalitat, conreada per autors com H. Isaac o A. Willaert, s’observa un estil molt proper al motet, amb nombroses entrades imitatives. En la segona modalitat, conreada per autors com A. Gabrieli, G. Frescobaldi o J.S. Bach, s’observa un estil menys sever, i una tendència cap al monotematisme (amb un menor nombre de temes) que fan d’aquesta modalitat una precursora de la fuga.

D’altra banda, el terme ricercare -intercanviable amb d’altres com ara tiento, fantasia o preludi- també designà peces de caràcter didàctic que explotaven un determinat recurs tècnic de manera equivalent a l’estudi modern. Es tractava de peces curtes en estil rapsòdic, amb un caràcter improvisat proper al preludi (sense descartar l’elaboració contrapuntística) i escrites generalment per a llaüt, orgue, viola da gamba o veu.