Georgij Aleksandrovič Kanceli

Gueorgui Aleksàndrovitx Kantxeli
(Tbilisi, Geòrgia, 10 d’agost de 1935 — Tbilisi, Geòrgia, 2 d’octubre de 2019)

Compositor georgià.

Estudià al Conservatori de Tbilisi, amb I.I. Tuskija, fins el 1963, any en què obtingué el premi de joves compositors de l’URSS amb el Concert per a orquestra, d’estil influït per Bartók. El 1971 esdevingué director musical del Teatre Rustaveli i col·laborà amb el seu director, Robert Sturua, component diverses músiques d’escena. Tot i seguir la línia simfonista soviètica, hi introduí elements del folklore georgià. El 1976 obtingué el reconeixement oficial per la Simfonia núm. 4, “a la memòria de Miquel Àngel”, i ocupà un càrrec a la Unió de Compositors de Geòrgia (1984-88). Aquest càrrec i la docència limitaren la seva tasca creativa.

Instal·lat a Berlín a partir del 1991, es decantà cap a una via de bellesa moral associada a continguts de caràcter religiós, com ara el cicle La vida sense Nadal (1990/93), que aplega quatre pregàries (la quarta, Night Prayer, escrita per al Quartet Kronos). Del període soviètic destaquen les sis simfonies, de curiós tractament tímbric i notables pel contrast entre esclats de violència sonora i moments de plàcida bellesa. En obres posteriors, es mogué entre l’encant del temps i la bellesa unida al sofriment, i el silenci com a litúrgia, com es palesa en l’òpera Música per als vivents (1984), Lichte trauer (‘Clara pena’, 1985) o Vom Winde beweint (‘Plorat pel vent’, 1985-88; estrenada el 1990). De l’obra simfònica posterior a l’època soviètica cal destacar la Simfonia núm. 7, ‘Epilogue’ (1986), Another step (1992) i Wingless (1993).