Eduard Llanas i Jubero

(Binèfar, Osca, 13 d’octubre de 1843 — Saragossa, 14 de juliol de 1904)

Eduard Llanas i Jubero

© Fototeca.cat

Escolapi.

Biografia 

En morir la seva mare poc després del seu naixement, el seu pare acabà la carrera eclesiàstica i s’ordenà de sacerdot, mentre deixava els fills a familiars. Eduard passà a Barbastre amb una de les àvies i, en morir aquesta, a Mataró amb un altre familiar. Alumne de retòrica de l’Escola Pia de Santa Anna, demanà entrar a l’orde on vestí la sotana el 27 de novembre de 1859 i professà el 8 de febrer de 1860. Acabat el noviciat a Sabadell anà a Moià per als estudis de filosofia i de teologia, els quals acabà a Sant Antoni de Barcelona. El 1869 tornà a Moià com a professor de filosofia.

Del 1870 al 1877 residí a Cuba, on a través de la premsa defensà el celibat eclesiàstic, combaté l’espiritisme i procurà la unió dels catòlics organitzant l’associació de catòlics a l’estil europeu. El preocupà la situació social per les diferències que s’accentuaven cada dia: el 1874 llençà un Magnífico proyecto en el qual proposava atendre les necessitats del camp i dels immigrants sense recursos. Amb els alumnes del col·legi de Guanabacoa fundà una Academia Calasancia, com a instrument de progrés acadèmic.

En tornar a Catalunya el 1877 fou nomenat rector del col·legi de Vilanova i la Geltrú que es fundava només per a batxillerat: Llanas hi afegí la primària ampliant l’edifici. El centre gaudí dels millors avenços pedagògics de l’època: biblioteca, museus, gimnàs amb aparells, observatori meteorològic; donà a conèixer a la societat el telèfon i l’electricitat. Col·laborà amb l’Ateneu local, amb la Biblioteca-Museu Víctor Balaguer, amb l’Exposició Regional. Estudià les restes arqueològiques de Sant Miquel d’Olèrdola i la via romana del Garraf, temes sobre els quals redactà memòries. Fou el primer president de l’Associació d’Excursions Catalana. Aquestes troballes li valgueren un escó a l’Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona a la qual ingressà el 5 d’abril de 1891.

A Vilanova i la Geltrú inicià les conferències d’advent i de quaresma que després continuà amb molt d’èxit a Barcelona tractant temes que inquietaven moltes consciències cristianes. Admetia els avenços de la ciència i intentava conciliar-los amb la fe i la Bíblia.

El 1886 renuncià el rectorat vilanoví i passà al col·legi de Sant Antoni de Barcelona. Es convertí en la veu contra l’integrisme que defensava el doctor Fèlix Sardà i Salvany: la rèplica a la posició del sacerdot sabadallenc fou el llibre ¿Es pecado el liberalismo? , que no era altra cosa que una glossa a l’encíclica Libertas de Lleó XIII del 1878. Acceptava la situació i defensà el poder constituït inclinant-se per la hipòtesi. Publicà a Diario de BarcelonaIlustración CatólicaEl Noticiero Universal i El Criterio Católico. La Sagrada Congregació de l’índex el nomenà consultor. Per a la qüestió social sempre seguí i propagà l’encíclica lleonina Rerum Novarum.

Amb un grup d’universitaris fundà el 1888 a Barcelona l'Acadèmia Calassància per a la formació de joves cristians decidits i preparats per a combatre amb la ploma i la paraula l’integrisme. Des del 1891 sortí una revista amb el mateix nom de l’entitat d’un caire científic i divulgatiu. Intervingué en la polèmica sobre la quadratura del cercle reviscolada a Barcelona amb la publicació del llibre La Nueva Ciencia Geométrica de José Forla Iguabide. Participà en els Congressos Nacionals Catòlics de Saragossa (1890) i de Tarragona (1894). Fou soci de l’Acadèmia de Sant Tomàs d’Aquino de Barcelona. El pare vicari general d’Espanya el cridà a Madrid com a secretari i encarregat de redactar els quatre volums de Escolapios insignes. En el capítol general del 1900 fou elegit vicari general d’Espanya. Es preocupà per millorar l’ensenyament fundant a Terrassa una escola normal per als futurs mestres escolapis, envià religiosos a l’estranger o a l’Institut Químic de Sarrià per perfeccionar-se en les ciències i en les llengües i per millorar l’ensenyament primari publicà la carta circular del 4 d’octubre de 1902, en la qual tractà l’organització de les escoles, millores metodològiques i la implantació d’un nou pla d’estudis comercials que s’acabava de preparar a Catalunya per a la segona etapa de la primària.

L’Acadèmia Calassància de Barcelona col·locà a la façana de la casa on nasqué una làpida que avui encara es pot contemplar. L’Ajuntament de Binèfar li dedicà una plaça a la localitat i el considera un dels fills més il·lustres.

Publicà nombrosos articles a les revistes: La Juventud Católica de La HabanaRevista Católica (l’Havana), La Academia Calasancia (Barcelona), Unión Católica (Barcelona), Criterio Católico (Barcelona),Diario de Barcelona (Barcelona), Ilustración Católica (Barcelona), Ilustración CatólicaEl Noticiero Universal (Barcelona).

Obres 

  • Oración fúnebre a la gloriosa memoria del Ilmo Sr. D. Antonio Pereira y Graelly, prelado doméstico de Su Santidad y dignidad de arcediano en la Santa Iglesia Catedral de la Habana predicada en la iglesia parroquial de Guanabacoa (1874). L’Havana.
  • La filosofía idealista y la escuela materialista en sus relaciones con el progreso. Discurso (1874). L’Havana.
  • Conferencias científico-religiosas dadas en la iglesia de la Merced de Barcelona durante la cuaresma de 1878 (1878). Barcelona.
  • Oración fúnebre en honor de Dª María de las Mercedes: reina de España (1878). Barcelona: Narciso Ramírez y Cía.
  • Sermón predicado en la iglesia parroquial de Santa María de Vilafranca del Penedés el día 8 de junio de 1879 con motivo de la restauración artística de dicha iglesia y bendición de su nuevo altar mayor (1879). Barcelona.
  • Conferencias científico-religiosas predicadas en la iglesia de Nuestra Señora de las Mercedes de Barcelona durante el adviento de 1879. (1880).  Barcelona.
  • El origen del hombre. Segunda parte: Conferencias científico-religiosas predicadas en la iglesia de Nuestra Señora del Pino de Barcelona durante la cuaresma de 1880. (1880). Barcelona.
  • Sermón de San Cosme predicado en la iglesia parroquial de Nuestra Señora del Pino el 27 de setiembre de 1880. (1880). Barcelona.
  • Conferencias sobre los orígenes religiosos predicadas en el templo de Belén de Barcelona durante la cuaresma de 1882 (1882). Barcelona.
  • El laicismo o vindicación del sacerdocio contra los ataques del Correo Catalán (1884). Vilanova i la Geltrú.
  • Elogio fúnebre de D. Alfonso XII, Rey de España (1885). Vilanova i la Geltrú; El Diluvio (1886).  Barcelona.
  • El orden sobrenatural. Conferencias científico-religiosas predicadas en la iglesia de Santa Ana de Barcelona (1887). Barcelona.
  • Exposición a León XIII acerca de la actual crisis religiosa por varios católicos españoles (1887). Redactat per Eduard Llanas. Barcelona: Tipografía de la Casa Provincial de Caridad.
  • Los seis días de la creación (1889).  Barcelona.
  • ¿Es pecado el liberalismo? Doctrina de la Encíclica “De libertate humana” sobre la índole moral del moderno liberalismo (1888).  Barcelona.
  • Escolapios insignes por su piedad religiosa desde los orígenes de las Escuelas Pías hasta nuestros días, 4 vols. (1899-1900). Madrid.
  • Discurso leído ante la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona el día 5 de abril de 1891 (1891). Barcelona.
  • Discurso leído ante la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona en la recepción pública del Rdo. P. Eduardo Llanas el 5 de abril de 1891 (1891). Barcelona.
  • Idea de la verdadera religión. Cartas al joven Conrado (1893). Barcelona.
  • La electricidad aplicada. Ilustrada con centenares de figuras comprendidas en primorosas litografías (1896). Barcelona.
  • Libro de piedad para el joven católico. Devocionario que contiene el Ordinario de la Santa Misa y las oraciones y ejercicios piadosos más útiles al cristiano (1897). Barcelona.
  • Cartas circulares, Madrid 4 octubre 1900, Barcelona 27 diciembre 1900, Zaragoza 18 mayo 1902, Terrassa 20 setiembre 1902 y Terrassa 2 diciembre 1903.
  • Bianconi, José (1878). La teoría darwiniana y la creación llamada independiente: carta a M. Ch. Darwin. Pròleg: Eduard Llanas. Barcelona: Libr. de Luis Niubó.

Bibliografia 

  • Alonso Marañón, Pedro Manuel (1996). La Iglesia docente en el siglo XIX. Escuelas Pías en España y en América. Formación del profesorado y expansión educativa. Guadalajara.
  • Barca Salom, Francesc X. (2006): “La actitud de cuadradores y académicos en Barcelona durante el siglo XIX”. Arbor, vol. CLXXXII, núm. 718, pàg. 219-236.
  • Bau, Calasanz (1957). Historia de les Escuelas Pías de Cuba. L’Havana: Imp. Burgay y Cia.
  • Baulo, Sylvie; Lissorgues, Yvan; Sobejano, Gonzalo (1998). Pensamiento y literatura en España en el siglo XIX: idealismo, positivismo, espíritu moderno. Toulouse Cedex: Presses Universitaires du Mirail.
  • Bonet i Baltà, Joan i Martí, Casimir (1990). L’integrisme a Catalunya. Les grans polèmiques 1881-1888. Barcelona.
  • Cubells, Francesc (1955). El P. Eduard Llanas, escolapi, i el llibre seu "¿Es pecado el liberalismo?". Sabadell: Treball llegit en la recepció com a soci de la Fundació Bosch i Cardellach de Sabadell.
  • Florensa, Joan (1980). “Col·legi Samà de Vilanova i la Geltrú, primer decenni de vida acadèmica (1877-1887)". Full Informatiu, Actes de les IV Jornades d’Història de l’Educació als Països Catalans, Tarragona.
  • Florensa, Joan (1985). “El juniorato escolapio de Terrassa”. Analecta Calasanctiana, 53, pàg. 185-212.
  • Florensa, Joan; Oliva, Jordi; Vigués, Mariona (2002). Una escola implicada amb la ciutat: Escola Pia de Terrassa 1864-2002. Terrassa: Escola Pia de Terrassa.
  • Florensa, Joan (1998). “Labor educadora y evangelizadora de los escolapios en Cuba”. Analecta Calasanctiana, 79, pàg. 214-219.
  • Florensa, Joan (2010). El projecte educatiu de l’Escola Pia de Catalunya (1683-2003): una escola popular. Barcelona: Institut d’Estudis Catalans / Societat d’Història de l’Educació als Països de Llengua Catalana / Escola Pia de Catalunya.
  • García Segarra, Maria Providència (1992). L’educació a Vilanova i la Geltrú durant la segona meitat del segle XIX. Tesis doctoral, Universitat Rovira i Virgili de Tarragona.
  • García Segarra, Maria Providència (1991). “Introducció a la història del Col·legi Samà de Vilanova i la Geltrú”. Miscel·lània Penedenca, 15, pàg. 509-524.
  • García Segarra, Maria Providència (1993). “El P. Eduard Llanas i l’Ateneu de Vilanova”. Miscel·lània Penedenca, pàg. 262-284.
  • García Segarra, Maria Providència (2002). Eduard Llanas i Jubero (1843-1904). Vilanova i la Geltrú. “Retrats”, núm. 22.
  • Hibbs-Lissoogues, Solange (1991). “La prensa católica catalana de 1868 a 1900”. Dins: Anales de literatura española. Alicante: Universidad de Alicante, Departamento de Literatura Española, núm. 7; (1993) núm. 9; (1994) i núm. 10.
  • Teste, Isabel (1969). Historia eclesiástica de Cuba. Burgos.
  • Virella i Bloda, Albert (2001). Evolució històrica de l’ensenyament a Vilanova i la Geltrú i la fundació de l’Escola Pia. Vilanova i la Geltrú.