Museística 2009

El Museu Militar del castell de Montjuïc va ser clausurat i es preveu que el seu fons es traslladi al castell de Sant Ferran de Figueres

© Fototeca.cat

En l'àmbit institucional, cal destacar que al mes de maig del 2009 la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona van signar un acord per posar en marxa nous centres museístics a la Ciutat Comtal. Per una banda, es va acordar constituir un consorci per a impulsar la creació del Museu Nacional d'Història Natural de Catalunya, sobre la base de les col·leccions del Museu de Ciències Naturals de Barcelona (Zoologia, Geologia i Jardí Botànic), que tindrà la seu principal a l'edifici Fòrum. Igualment, es va preveure la creació d'un nou Centre d'Art a Barcelona, que s'instal·larà a l'antic Canòdrom de la Meridiana. També es va adoptar la decisió de consorciar la gestió del DHUB -- Disseny Hub Barcelona; i al mes de juny es va posar la primera pedra a la plaça de les Glòries de l'edifici d'aquest nou equipament, que farà d'epicentre del patrimoni cultural relatiu a les arts decoratives, la moda, el disseny i l'arquitectura. Es preveu que l'any 2011 s'acabin les obres de l'edifici que projecta Oriol Bohigas i que el 2012 s'obri al públic.

Així mateix, es va crear la Comissió Assessora del futur Museu Nacional d'Història, Arqueologia i Etnologia, i, a partir de l'acord esmentat, l'Ajuntament de Barcelona es va integrar en el procés de debat i planificació d'aquesta nova institució museística.

Seguint a la capital catalana, es va produir el tancament --no exempt de polèmica-- del Museu Militar del castell de Montjuïc, quaranta-set anys després de la seva inauguració per Francisco Franco, mentre s'estudiava el destí final dels seus fons --es preveu que la part fonamental de la col·lecció s'instal·li al castell de Sant Ferran de Figueres.

La Fundació Vila Casas va recuperar l'antic complex fabril barceloní de Can Framis, situat a l'actual districte 22@, per convertir-lo en un nou espai expositiu d'art contemporani català, que en una superfície de 3.400 m2 recull un total de dues-centes setanta obres d'artistes del fons permanent de pintura de la Col·lecció Vila Casas, integrat per obra d'artistes nascuts o residents a Catalunya, amb referents de tots els moviments artístics més representatius de la segona meitat del segle XX. Alhora, també s'hi ofereixen mostres temporals d'artistes de la col·lecció, com Tàpies, Cuixart o Hernández Pijoan. A banda de l'espai expositiu, el museu disposa d'una àrea taller per a difondre el coneixement i l'aprenentatge dels diversos llenguatges artístics a les escoles.

La Via Sepulcral Romana de la plaça de la Vila de Madrid, de Barcelona, va ser restaurada i presenta aquest nou aspecte

© MUHBA / Josep Liz

El Museu d'Història de Barcelona (Muhba) va inaugurar la museïtzació del jaciment de la Via Sepulcral Romana, complex funerari que es conserva a la plaça de la Vila de Madrid, on es va estrenar un nou centre d'interpretació sobre rituals fúnebres al subsòl.

També a Barcelona es va inaugurar la Casa de la Ràdio i la Televisió, una iniciativa privada de creació d'un espai expositiu centrat en el món dels mitjans de comunicació audiovisual, que conté també serveis per a la producció de programes i la realització d'activitats diverses. L'exposició permanent s'anomena "Un passeig per la història" i fa un recorregut des del orígens de la ràdio i la televisió fins a l'actual procés d'apagada analògica.

A Empúries (Alt Empordà) es van cloure els actes commemoratius del centenari de les excavacions i es van inaugurar els nous magatzems arqueològics del conjunt, que centralitzen els quatre espais independents que hi havia en un nou edifici soterrat de dues plantes i 765 m2 útils, al costat del museu.

A Lleida es va inaugurar el Servei d'Atenció als Museus (SAM), situat en el Museu de Lleida Diocesà i Comarcal, que dóna suport tècnic i logístic als museus locals i comarcals de la demarcació territorial lleidatana, i custodia els materials provinents d'intervencions arqueològiques. Ocupa un espai de prop de 1.000 m2, entre reserva, laboratori i àrees de treball, més 200 m2 compartits amb dependències tècniques del museu.

El Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC) va inaugurar a la seu principal del Vapor Aymerich, Amat i Jover de Terrassa una nova exposició estable d'uns 600 m2, que porta per títol "Gas i petroli. L'energia dels fòssils", que s'inclou dins de la secció permanent denominada "Enérgeia". S'hi explica l'origen, la producció, els impactes, l'ús i les aplicacions de les energies d'origen fòssil. Dintre del Sistema del mNACTEC, cal esmentar que el Museu del Ciment Asland de Castellar de n'Hug va estrenar senyalització exterior, amb plafons interpretatius.

Després de dos anys d'obres, la fundació privada Lluís Carulla va tornar a obrir les portes del totalment remodelat Museu de la Vida Rural de l'Espluga de Francolí (Conca de Barberà), que havia estat inaugurat inicialment l'any 1988. El nou centre duplica la superfície expositiva, amb un nou edifici annex a l'original, i inclou la remodelació de l'antiga masia original, del segle XVII. El Museu presenta l'evolució de la vida agrícola i ramadera al camp català durant els dos darrers segles i incorpora les noves tecnologies audiovisuals i interactives. La inversió s'ha situat al voltant dels 6 milions d'euros, que han estat costejats principalment (més d'un 90%) per la mateixa fundació titular del museu. El nou centre s'ha incorporat a la Xarxa de Museus d'Etnologia impulsada pel Pla de Museus de Catalunya.

Cerdanyola del Vallès (Vallès Occidental) va obrir un nou equipament museístic: el Museu d'Art de Cerdanyola -- Can Domènech. El nou centre, que ha recuperat un emblemàtic edifici modernista d'estiueig del final del segle XIX com a seu, aplega patrimoni artístic local, centrat fonamentalment en l'art modernista --amb una especial incidència en el vitrall--, el noucentisme i l'art déco. Forma part de la Ruta Europea del Modernisme. L'exposició estable i els vitralls són a la planta baixa de l'edifici, on també hi ha l'espai d'exposicions temporals, la cafeteria i els espais d'acollida i atenció al visitant. A la primera planta hi ha la sala d'actes, per a 140 persones, les dependències administratives i un espai que es dedicarà a l'art contemporani.

El segon pis està dedicat a la reserva de les col·leccions artístiques municipals.

La Colònia Güell va inaugurar el Centre d’Interpretació a l’antic edifici de la cooperativa

© Amanda Alvarez

La Colònia Güell (Santa Coloma de Cervelló) va inaugurar un nou centre d'interpretació, situat a l'antiga cooperativa, que ofereix al visitant les claus per a entendre tant aquest nucli obrer i industrial com l'església, obra de Gaudí. En dues plantes i cinc àmbits temàtics, l'exposició permanent fa un recorregut per la història d'aquesta colònia, impulsada per Eusebi Güell l'any 1890.

La Fundació Josep Irla va obrir al públic, a Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà), la Casa Irla, a l'edifici conegut com Can Romagué, que fou la casa i taverna familiar, entre el 1894 i el 1935, de Josep Irla, president de la Generalitat de Catalunya a l'exili. L'espai museïtzat ocupa uns 80 m2 de la primera planta --on s'explica la trajectòria política i personal d'Irla-- i es proposa també la recuperació de la taverna de la planta baixa, reproduint-ne l'aspecte que tenia al començament del segle XX.

A Juneda (Garrigues) es va inaugurar el Museu Arqueològic i Etnològic, que mostra les restes arqueològiques d'un dels jaciments més importants de Catalunya de l'edat del bronze, l'assentament i la necròpoli de Minferri. També es recullen altres restes d'època romana i una selecció d'estris agrícoles del fons etnològic municipal.

A Alcanar (Montsià) es va inaugurar un nou espai expositiu a la primera planta de la Casa O'Connor, impulsat pel Museu del Montsià, dedicat a explicar la història local dels segles XIX i XX i mostrar l'interior de les sales nobles d'aquest edifici senyorial modernista, profusament decorat. Per a això, s'han museïtzat les dependències i recreat l'ambient de l'època. En el mateix edifici hi ha el Centre d'Interpretació de la Cultura dels Ibers.

A l'Escala (Alt Empordà) es va inaugurar el Centre d'Interpretació del Peix, impulsat per la Confraria de Pescadors del municipi, dedicat a divulgar el sector de la pesca, la gastronomia del peix i el patrimoni natural del mar.

La Biblioteca Museu Víctor Balaguer va celebrar 125 anys

© Fototeca.cat

La Biblioteca Museu Víctor Balaguer, a Vilanova i la Geltrú (Garraf), va celebrar els 125 anys amb la restauració de les façanes i amb una exposició titulada "Surge et ambula", que mostra la gènesi del museu i com eren les sales i dependències quan van ser concebudes, a més d'exhibir obres inèdites o que han passat molts anys en la reserva del museu.

A les Illes Balears cal esmentar la inauguració del Museu Modernista de Can Prunera, a Sóller, a instàncies de la Fundació Tren de l'Art, que acull una exposició estable que mostra l'evolució dels diferents corrents plàstics des del modernisme fins a l'actualitat, amb obres de Toulouse-Lautrec, Santiago Rusiñol, Kandinsky, Joan Miró, Picasso, Matisse, Meifren, Kifer, Giacometti, etc. Les emblemàtiques estances modernistes del casal han estat restaurades, com també les ornamentacions, el mobiliari, les vidrieres i els llums originals.

Al País Valencià, va destacar la decisió de la UNESCO d'incloure el Centre de Cultura Tradicional - Museu Escolar de Puçol (Elx, Baix Vinalopó) en el Registre de Pràctiques Excel·lents en Matèria de Salvaguarda del Patrimoni Cultural Immaterial. El centre és una institució cultural i pedagògica que va començar la seva trajectòria l'any 1968, concebuda com a eina de coneixement de l'entorn i d'educació en valors a partir del patrimoni i on els mateixos escolars són els qui porten a terme tasques d'investigació, estudi i difusió del llegat cultural il·licità.

També es va inaugurar el Centre d'Interpretació Templer de Portell de Morella (els Ports), que explica els segles XII i XIII, època de la reconquesta, quan Portell es va convertir en porta d'entrada dels templers a terres valencianes i va esdevenir un important emplaçament dels monjos soldats. La creació de rutes i la utilització d'una de les plantes de la Casa Abadia com a futur museu templer són els propers objectius d'aquesta institució.

A Perpinyà es va inaugurar al Convent dels Mínims, coincidint amb el desè aniversari de l'Espai Dalí, una nova exposició permanent que recull la relació de Salvador Dalí amb la ciutat. L'exposició ocupa dues sales, la primera està dedicada als fotògrafs que van retratar Dalí, i la segona, al viatge triomfal que l'artista va fer al Rosselló a l'agost del 1965. A més, inclou el documental Viva, Vive, Visca Dalí.

En l'àmbit internacional, una gran notícia va ser la inauguració del nou Museu de l'Acròpoli, complex arqueològic i museístic situat als peus de l'Acròpoli d'Atenes, després de trenta anys de projectes i endarreriments. El projecte definitiu del museu, amb el nou edifici, de 25.000 m2, obra de l'arquitecte suís Bernard Tschumi, s'havia d'inaugurar el 2004 coincidint amb els Jocs Olímpics a la ciutat, però les importants troballes arqueològiques del subsòl van retardar-lo cinc anys. La incorporació d'aquestes restes al projecte va esdevenir un gran repte, però finalment els visitants poden veure in situ les excavacions realitzades. Paral·lelament, durant tot el procés, s'ha reivindicat el retorn del patrimoni de l'Acròpoli, com ara els frisos del Partenó, que són al Museu Britànic de Londres. Un dels espais més celebrats és el de la galeria envidrada, davant del Partenó, que conté els seus frisos, mètopes i basaments originals. L'anterior i primer museu de l'Acròpoli va ser construït entre el 1865 i el 1874 per l'arquitecte Panages Kalkos.

Una altra notícia molt rellevant en el panorama museístic internacional va ser la reobertura del Neues Museum de Berlín, el darrer que quedava per obrir a l'Illa dels Museus de la ciutat, destrossat durant la Segona Guerra Mundial i que, amb la divisió posterior de la ciutat, va començar un llarg període de mudances. El museu acull una col·lecció de 9.000 objectes de l'antic Egipte (relleus, sarcòfags, escultures, papirs, etc.), entre els quals destaca el famós bust de Nefertiti, de 3.500 anys d'antiguitat, que va exhibir per primera vegada el 1912, després que arqueòlegs alemanys el van trobar a la vall d'Amarna. El bust i uns altres 5.000 objectes són reclamats per les autoritats egípcies, que al·leguen que van ser extrets del país de manera il·legal.

El Museu Nacional de l'Iraq va tornar a obrir les portes després de sis anys de tancament. Situat a la ciutat de Bagdad, el museu conté importants col·leccions de l'antiga civilització mesopotàmica i va ser objecte d'un terrible saqueig i d'importants destrosses just després de la invasió anglonord-americana. El museu només ha pogut recuperar una quarta part dels 15.000 objectes que van ser robats.

El Museu d'Història Natural de Londres va culminar la posada en marxa de l'espectacular Centre Darwin, amb l'obertura al públic del Cocoon, un edifici blanc en forma de capitoli de vuit plantes on s'exposen dos milions d'espècies d'insectes, plantes i minerals, del total de dos-cents milions de mostres del museu.

A Lisboa es va obrir al públic el MUDE, Museu del Disseny i de la Moda, que ocupa una antiga seu bancària de set pisos de la part baixa de la ciutat, al centre neuràlgic de la moda. Es tracta d'una primera fase de l'equipament, atès que només se'n va inaugurar una part i es preveu completar el muntatge museístic al final del 2010. El nou centre conté la col·lecció de Francisco Capelo, adquirida per la Câmara Municipal de Lisboa, i es planteja com un centre cultural obert i innovador, en permanent construcció, dedicat al disseny de moda i a les noves tendències estètiques.

El premi EMYA al Museu Europeu de l'any 2009 va recaure en el Museu de Salzburg (Àustria), i el premi al museu del Consell d'Europa, al Zeeuws Museum de Middelburg (Holanda).