Comentari de Boeci a les Categories d’Aristòtil. Liber de Magistro, d’Agustí. Tebaida d’Estaci (Ripoll)

(Arxiu de la Corona d’Aragó: Ms. Ripoll 83)

Comentari de Boeci a les Categories d’Aristòtil. Liber de Magistro, d’Agustí. Tebaida. Una de les tres caplletres que constitueixen la decoració d’aquest còdex: la “Q”, del foli 10v, decorada amb motius fitomòrfics simples, amb negre i amb taques de color taronja.

Arxiu Mas

Còdex compost per 117 folis (20,50 × 28,70 cm), escrits en lletra carolina del segle X, que contenen, en primer lloc, el Comentari de Boeci a les Categories d’Aristòtil (folis 1-104): "Anicii Manlii Severini Boetii viri clarisimi ex consulum ordinibus editio prima super cathegorias Aristotelis…". Entre els folis 104v i 117 se situa l’obra De Magistro d’Agustí: "Aurelii Augustini incipit liber de Magistro…", i al vers del darrer foli a penes uns fragments de la Tebaida d’Estaci "Versus de libro Stacii…" (Tebaida, XII, pàgs. 325-335)(*).

Es tracta d’una de les obres que, segons el parer de Beer(*)(*), foren confeccionades al mateix escriptori del monestir o bé que foren fruit d’una adquisició que tingué lloc durant els abadiats dels successors d’Arnulf, Guidiscle (970-979) o Sunifred (979-1008), és a dir, durant l’etapa immediatament anterior a Oliba, a cavall entre els segles X i XI.

La seva modesta decoració es redueix només a tres inicials, la primera de les quals és molt rudimentària, realitzades en tinta i tocs de color taronja intens: foli 1, "E" (2,50 × 2,20 cm); foli 43 v, "P" (7 × 2,10 cm); i foli 104v, "Q" (5 × 4,30 cm). La seva decoració es redueix a motius fitomòrfics, formats per tres lòbuls o més, parcialment acolorits, en taques circulars de color taronja intens, a la manera de dues obres de Vic, el Ms. 5 i el Ms. 27 del Museu Episcopal de Vic, a les quals atorguem una cronologia entorn dels primers anys del segle XI. Sense que amb això pretenguem atribuir a un artista comú aquest Ms. 83 de Ripoll i els que hem citat anteriorment, la manera semblant de configurar les formes vegetals i de distribuir el color ens permet, almenys, aproximar i confirmar-ne les datacions i verificar l’evolució paral·lela d’ambdós tallers.