Sant Just i Sant Pastor de Son (Alt Àneu)

Situació

Vista de la capçalera de l’església de Sant Just i Sant Pastor, amb el campanar restaurat recentment.

ECSA - M. Catalán

Vista aèria de la població de Son, amb l’església parroquial fortificada a l’extrem dret de la fotografia.

ECSA - J.A. Corbella

L’església parroquial de Sant Just i Sant Pastor és a l’extrem de llevant del poble de Son, en una posició eminent sobre la vall d’Àneu.

Mapa: 33-9(181). Situació: 31TCH441207.

Per a anar a Son, cal prendre una carretera que surt de la carretera d’Esterri d’Àneu a Viella, pel port de la Bonaigua, a uns 2 km de València d’Àneu. (JAA)

Història

La vila de són que en la divisió feta pel comte Sunyer restà en mans dels comtes de Pallars Jussà, al final del segle XI era ja dins l’òrbita del comtat de Pallars Sobirà.

La parròquia de Son, Sonne, apareix esmentada en l’acta de consagració de la Seu d’Urgell, integrada dins la vall d’Àneu, però el primer esment concret de l’església de Sant Just és del 10 d’abril de 1076, en què Eix Gastó i Joan Gastó donen a Santa Maria de la Seu la desena part dels alous que tenen a la vall d’Àneu a la vila de Son, i de tots els seus béns mobles i immobles, llevat de la tercera part, que pertany a l’església de Sant Just.

La parròquia, que degué viure les vicissituds de la resta de la vila, comunes a tota la vall d’Àneu entre els segles XI i XIII, formà part del deganat de la vall d’Àneu i participà dels seus privilegis i del sistema organitzatiu. Dins aquest, la parròquia de són tenia un paper molt destacat, si jutgem pel nombre de co-rectories que li eren assignades, que li donaven el segon lloc dins la vall, darrere la parròquia d’Esterri. Així el 1553 tenia dues co-rectories, que passaren a quatre el 1566, a 10 el 1723, i es reduïren a set en el pla del 1781, i a cinc el 1821. En el llibre de visites del 1574, entre les parròquies de l’oficialat de vall d’Àneu, Espot i coma de Berrós, hi consta la de Son. Actualment l’església de són depèn de la parroquial d’Esterri d’Àneu. (JAA-MLIC)

Església

Planta del conjunt format per l’església, el campanar i la torre, després comunidor.

J.A. Corbella

El conjunt format per l’església de Sant Just i Sant Pastor, el seu cementiri, el campanar i la torre, actual comunidor, amb els seus edificis i el porxo annex, configura un lloc arquitectònic de gran interès i qualitat plàstica i paisatgística, amb una particular i interessant visió des del fons de la vall, en la qual destaca el perfil del campanar.

L’església és un edifici d’una sola nau, coberta, possiblement des del seu origen, amb una estructura d’embigat, actualment substituïda per voltes de creueria; aquestes foren construïdes probablement en el procés de reforma, en el qual també s’obraren capelles rectangulars adossades als murs nord i sud, i potser també la sagristia, afegida a l’angle nord-est.

La nau és coronada a llevant per un absis semicircular, de traça molt irregular, tancat pel magnífic retaule gòtic, recentment restaurat, i precedit d’un doble arc presbiteral.

La porta, aixoplugada per un porxo, se situa en la façana sud, resolta en arc de mig punt, i en la façana oest hi ha una finestra d’esqueixada recta, que és l’única finestra original que es conserva a la nau. A l’absis hi ha tres finestres, disposades asimètricament, de doble esqueixada.

Les façanes són molt desfigurades per les capelles afegides, però sembla que són llises, sense ornamentació, llevat de la façana absidal on és desenvolupen els clàssics motius llombards d’arcuacions sota el ràfec, distribuïdes en sèries entre lesenes; tot plegat configura un conjunt irregular, aspecte que s’accentua per l’asimètrica distribució de les finestres, amb l’absència de la finestra central que és habitual en els absis alt-medievals.

Secció transversal de l’església on és veuen els diferents nivells del campanar un cop restaurat.

Servei del Patrimoni Arquitectònic de la Generalitat de Catalunya - N. Solé

Al costat nord de la nau, prop del seu angle nord-est i amb un accés molt forçat, hi ha el campanar, l’element més vistent de l’arquitectura de l’església; es tracta d’una torre prismàtica, de planta quadrada, recentment restaurada i dotada d’una escala interior, composta per una alta socolada cega i quatre nivells de finestres, separats per frisos d’arcuacions llombardes, entre lesenes cantoneres. En el primer pis hi ha finestres d’esqueixada recta en les façanes nord i est, en el segon hi ha una finestra geminada en cada façana; en els pisos superiors hi ha sengles finestres triforades en cada façana. Les columnes de les finestres, molt restaurades a partir dels elements originals conservats, són resoltes amb fusts cilíndrics molt gruixuts, amb base molt simple, i capçats per barroers capitells mensuliformes molt plans i amples. El campanar és coronat per una coberta amb una alta agulla.

L’aparell de les parts originals és de cÀrreus petits, només desbastats, disposats en filades uniformes i regulars, amb peces de pedra tosca en la formació d’arcs i arcuacions.

Vista del campanar de Sant Just i Sant Pastor, amb decoració llombarda, el més important de la comarca.

ECSA - J. Pahissa

L’església palesa en la seva arquitectura l’adscripció a les formes llombardes, però interpretades d’una manera rural i maltraçada, que en el campanar s’ajusten més als models dels grans campanars del segle XI com el de Sant Pere de Vic, o el de Sant Salvador de Breda, però amb una gran rusticitat en l’execució de les finestres i les seves columnes. Tot i la seva fidelitat als models del segle XI, l’església de són s’inclou en el grup d’esglésies pirinenques construïdes entre els segles XI i XII, seguint les formes llombardes, però interpretades d’una manera força insegura, i empeltada de les tècniques rurals que anuncien ja el segle XII. Dins aquest grup, el campanar de són constitueix un dels exemples més fidels als seus models arquitectòncis, juntament amb el més tardà de Ribera de Cardós, sense els dubtes i les singularitats d’altres campanars del mateix tipus com el de Sant Pere de Sorpe. (JAA)

Piques

A l’interior de l’església es conserven tres piques de pedra, una baptismal i dues d’oli.

Pica baptismal

Pica baptismal, sostinguda per tres peus cilíndrics a manera de columnes amb capitell i amb relleus d’elements vegetals.

ECSA - I. Sánchez

La primera es troba en una cambra que hi ha al costat nord de la nau, al nivell del cor, i conserva una decoració esculpida força interessant. Fa 85 × 115 cm, el vas té 30 cm de profunditat i la seva secció és lleugerament el·líptica. La decoració, que ocupa gairebé la totalitat de la cara externa del vas, se centra en un fris força pla, de 24 cm d’ample, limitat a dalt i a baix per sengles motllures. És decorat amb motius variats, a partir d’un treball en baix relleu. Hi figuren, en un tram, tiges entrellaçades formant un arabesc, i la figura molt esquemàtica d’un animal. Segueixen, a continuació, altres motius vegetals, com tiges decorades amb espirals, fulles lanceolades, flors de lis, palmetes amb una forma simplificada o botons amb un encordat. La motllura superior i la inferior es creuen en un punt determinat, tot formant un “8”, i més enllà s’enllacen formant una “X”. El vas recolza sobre tres peus o columnetes decorades amb motius cordats i helicoides.

Hem de datar aquesta pica cap al segle XII i la podem relacionar amb altres piques semisfèriques que hi ha en aquestes contrades.

Pica d'oli amb figueres humanes, vegetals i geomètriques

Pica d’oli, d’estructura prismàtica i amb una decoració que combina figures humanes, vegetals i geomètriques.

ECSA - I. Sánchez

Als peus de l’església, en una cambra situada al nord-oest, es troben les altres dues piques. Una d’elles, feta segurament per a guardar els olis sagrats, resta adossada al mur. D’estructura gairebé prismàtica, amb una secció lleugerament trapezoïdal, fa 115 cm de llarg × 88 cm d’ample, amb una alçada de 60 cm i una profunditat del vas de 30 cm. Algunes de les seves cares exteriors són decorades amb un treball de baix relleu i incisions.

En una de les cares estretes es concentra la decoració més important d’aquesta pica, que consisteix bàsicament en tres personatges flanquejats, a la dreta—sempre segons l’espectador—, per una mena de flor radial i un motiu circular. El personatge de la dreta és el que té una mida més gran. Tots tres sobresurten del fons i resten emmarcats. és distribueixen també en diferents alçades i segueixen un ritme com si fos una mena de processó. La figura de més a l’esquerra, força malmesa, porta una creu a la mà (la qual cosa ens fa pensar en la idea de processó). Els trets del seu rostre, figurat a partir de línies simples i poc acurades, són força esquemàtics, fet que li dóna un to arcaic. L’orientació dels peus cap a l’esquerra reforça la idea de processó i indica el moviment de les figures, malgrat que els cossos presentin una frontalitat. Cal indicar també la manca de proporcions a l’hora de representar els cossos, entre les mides del cap, del cos, de les mans o de les cames i els peus.

Ja hem indicat la importància de la figura de la dreta: té unes dimensions més grans, és un personatge potser assegut, emmarcat i envoltat de motius ornamentals. Aquests motius són el resultat de la simplificació d’elements vegetals, adaptats a formes geometritzants, que volen significar l’ànima. Pel que fa a l’espai situat al voltant dels personatges, a la part més rebaixada, cal parlar d’horror vacui, que explicaria la manca de qualsevol espai sense ornamentació.

Al costat llarg, just a l’extrem més proper de la cara que acabem de descriure, veiem representat un animal que podem identificar clarament amb un cavall en moviment cap a l’esquerra. Creiem, però, que la seva factura és posterior al període que ens ocupa.

Pel que fa al contingut simbòlic de l’escena que descrivíem en primer lloc, sembla que la podem relacionar amb més o menys dificultat amb altres representacions que trobem en altres piques d’oli, on s’intueix la figuració de la concessió o arribada d’aquest oli sagrat o se’n valora la funció espiritual. En aquest cas, malgrat que l’existència de diversos plans diferents intenta de donar més mobilitat a les imatges, cal dir que els traços són molt matussers i recorden els d’un art popular, present, per exemple, en les esteles romanes que s’han trobat a la Vall d’Aran i també, evidentment, en moltes obres de l’època romànica.

Pica d'oli amb figures lleonines

Una cara i un costat d’una de les piques d’oli que és conserven a l’interior de l’església, amb relleus de figures lleonines.

ECSA - I. Sánchez

L’altra pica d’oli situada als peus de l’església és d’estructura prismàtica i recolza sobre una llosa de pedra, de manera que queda adossada per una de les cares laterals o estretes al mur. Fa 135 cm de llarg × 64 cm d’ample i té una alçada de 38 cm. Conserva una tapa que fa 18 cm de gruix i que té, a la part superior, una petita obertura tapada que fa 23 × 36 cm.

En les tres cares visibles hi ha relleus esculpits. A la cara lateral hi ha representat un animal similar a un felí: són perfectament definits el cap, disposat frontalment i a la dreta, les potes —amb urpes— del davant i del darrere i una cua que cau sobre l’esquena. Probablement és un lleó amb rostre humà força simplificat.

En un dels frontals, el que avui és orientat a llevant, hi figura un altre lleó, en aquest cas amb el cap de perfil i amb actitud de saltar: mostra les potes anteriors estirades endavant i les posteriors, una endarrere i l’altra endavant. El cap, amb una gran cabellera, es gira cap endarrere. S’hi representa també la cua, llarga i cargolada per tal d’omplir l’extrem de la superfície, i, fins i tot, sembla que hi ha esculpit el sexe de l’animal.

A l’altre frontal —avui orientat a ponent— hi ha representada una au que agafa, segurament, la seva presa —potser un conill— amb les urpes. És una escena que aconsegueix una certa sensació de moviment, ja que l’ocell té les ales esteses, mou la pota per engrapar la presa i sembla com si estigués a punt de picar-la. A la seva dreta figura el conill, assegut, de dimensions similars a les de l’au, que ocupa el centre mateix de la representació. Més cap a la dreta hi ha representada una gran palmeta que omple tot l’espai restant.

Els relleus corresponents a les tres cares semblen fets per una mateixa mà. D’altra banda, gairebé totes les representacions que hi veiem les podem trobar, amb poques variacions, en altres piques de la zona: això és ben clar en el cas del lleó amb rostre humà del lateral, similar als de les piques d’oli de Sorpe i d’Alós d’Isil, entre d’altres. Trobem escenes semblants en la major part de les piques d’estructura quadrangular de la contrada d’Àneu, bé que cal dir que les que ara ens ocupen són més acurades i en major quantitat, per tal de no deixar cap espai sense esculpir.

De totes les escenes, potser la més realista és la del lleó que salta, els precedents de la qual es troben en escenes de cacera d’època clàssica, tot i que també la podem relacionar amb representacions similars d’època romànica. Malgrat que el relleu de són presenta un realisme superior, cal posar-lo en relació amb alguns lleons de l’escola rossellonesa-besaluenca, com ara els de Sant Pere de Besalú, Queralbs o Serrabona. El lleó deu ésser representat per les qualitats que hom creia que tenia, i això fa que s’estableixin paral·lelismes amb la figura de Jesucrist, el qual vetlla la humanitat i ressuscita (Le Bestiaire, 1988, pàgs. 57-58; Bestiaris, 1963, pàgs. 73-76).

L’altra escena força realista és la de l’ocell, segurament una àguila o un esparver. La representació d’ocells de presa en el romànic és molt usual, encara que aquí segurament té un sentit negatiu.

Finalment, pel que fa al conill, cal dir que també trobem un paral·lelisme amb el representat en una pica conservada al Museu Marès (vegeu-ne l’estudi dins el vol. XXIII, pàgs. 320-321, de la present obra i dins el Catàleg d’escultura i pintura medievals, 1991, pàg. 130, fet en ambdós casos per J. Camps). Aquesta vegada, però, el conill és darrere i davant seu hi ha un ocell o potser un animal fantàstic, com podia ésser un griu. La contraposició del bé i el mal que en la pica de són sembla reflectida en l’enfrontament entre l’ocell de presa i el conill o llebre, en certa manera potser també la trobem en aquesta altra pica conservada al Museu Marès barceloní.

Hem de datar aquesta pica de són entre el segle XII i el XIII i cal relacionar-la amb moltes altres piques d’aquestes contrades, com les d’Isavarre, Sorpe, Borén, Alós d’Isil i la del Museu Marès, que és molt possible que també fos pallaresa. (ISB)

Bibliografia

Bibliografia sobre l’església

  • ACU. Llibre de Visites, 1574, núm. 31, foli 285r
  • Moliné, 1982, pàg. 370
  • Baraut, 1984-85, vol. VII, doc. 908, pàg. 40
  • Vidal-Vilaseca, 1987-90, vol. I, pàg. 412
  • Puig, 1991, vol. II, doc. 338, pàgs. 229-232 i doc. 440, pàgs. 304-306
  • Butlletí de l’APVF, 1992, núm. 15, pàg. 129.

Bibliografia sobre les piques

  • Gavín, 1981b, pàg. 115
  • Vidal-Vilaseca, 1987-90, vol. I, pàgs. 246 i 339-340.