Josep Maria Civit i Fons

(Barcelona , 1954)

Director de fotografia.

Vida

Estudià teoria de l’art contemporani a la Universitat Autònoma de Barcelona i fotografia i disseny gràfic a l’escola Eina. A divuit anys exercí com a fotògraf de premsa per a "Triunfo", "Tele-exprés" i "Interviú". El 1979 entrà al cinema com a ajudant de càmera, i intervingué en una vintena de títols. Debutà el 1984 amb el curt semidocumental de Manuel Cussó-Ferrer, Museu d’ombres, premi de Cinematografia de la Generalitat 1984 a la millor fotografia. El 1985 feu d’operador en cap de Lola. Una historia mediterránea (1985) i Angoixa (1987), ambdós films de Josep Joan Bigas Luna, menció especial del jurat per la fotografia en el Festival d’Avoriaz 1988; també fou guardonat amb el premi a la millor actuació professional en els premis de Cinematografia de la Generalitat 1988 per Estació Central (Josep Anton Salgot), i es convertí en un fotògraf molt sol·licitat. Per Llums i ombres (1988, Jaime Camino) guanyà el premi de Cinematografia de la Generalitat 1988 a la millor fotografia, fent una recreació de l’època barroca a l’estil del pintor Diego Velázquez; també feu La iguana (Iguana, 1988, Monte Hellman); Boom, boom (1989-90, Rosa Vergés); Latino Bar (1990, Paul Leduc), premi a la millor fotografia al Festival de l’Havana 1991; Marathon (1992-93, Carlos Saura), film oficial dels Jocs Olímpics de Barcelona que il·luminà amb Carles Cabecerán, i Babouo (1997-98, Manuel Cussó-Ferrer), a partir d’un guió de Salvador Dalí. Pel seu treball a Guerreros (2001, Daniel Calparsoro) fou seleccionat per al millor guardó al festival fotogràfic més prestigiós del món, Camerimage. També feu d’assessor d’il·luminació del Museu de la Ciència, del Museu d’Art Contemporani de Barcelona, del Museu Egipci de Barcelona i de consultor en l’ampliació del Museu Nacional Reina Sofía de Madrid. Igualment, ha assessorat sobre la il·luminació de peces teatrals i òperes. Ha combinat el cinema amb la filmació de videoclips i la publicitat, camp en què ha guanyat més de 30 premis internacionals, com el Lleó de cinema publicitari de Canes i diversos guardons en el Festival Iberoamericà de Publicitat. El 1995 realitzà el treball fotogràfic del llibre Las afueras: siete ensayos sobre la vida metropolitana, de José Luis Pardo, Javier Echevarría i Miguel Cereceda. És sotspresident de l’AEC i membre del comitè editorial de la Federació Europea de Directors de Fotografia (IMAGO).

Altres films

1987 Barrios altos, J.L.García Berlanga.

1991 Chatarra, F.Rotaeta.

1992 Els fills del diable (Les enfants du diable), C.Gaignaire.

1994 Tatiana, la muñeca rusa, S.San Miguel.

1998 Canvi de rumb (The Sea Change), M.Bray.

2000 Tardes de Gaudí (Gaudí Afternoon), S.Seidelman; Dones, J.Colell.

2003 Excuses!, J.Joan.