En l’obra es recopilen composicions de diferents tipus i, malgrat que no es conforma un tot unitari, hi predomina la descripció de la natura i de la vida en el camp. Es divideix en diferents seccions atenent a criteris temàtics. A “Jo voldria...”, hi inclou poemes on s’estableix una correlació entre temes com el de l’orfenesa, l’amor o el pas del temps i imatges del món natural; “Flora humil” està format per poemes descriptius de temàtica floral; les “Complantes” són elegies funeràries; “Lilia” són poemes mariològics; “Endreces i homenatges” conté textos més aviat circumstancials; a “Camí d’Orient” l’autora evoca llocs visitats en el seu viatge a Terra Santa (1907) i les escenes bíbliques que li suggeriren; a “Hores serenes”, hi domina la descripció del paisatge natural, humanitzat, l’evocació de la vida quotidiana en el camp i del cicle de les estacions, tot associat amb moments de serenor i pau espiritual; finalment, a “Del pla” continua amb la descripció de la planura, amb els seus tipus (el llaurador, el pastor) i vertebrant l’evocació a través del cicle de les estacions i de les celebracions populars. Fora d’aquestes seccions hi ha una cançó proemial on s’exalta la felicitat passada a partir del record produït per la lectura dels propis poemes antics, una pregària per a la puresa i l’enaltiment de la llengua, i una elegia en tercets encadenats del camp de l’Allapassa. Els poemes de Maria Antònia Salvà parteixen de temes (el cicle de l’any, les feines del camp, les lloances a la Verge...) i formes (la cançó o el romanç) vinculats a la poesia popular, per retratar la vida i el paisatge del camp mallorquí, de manera a vegades descriptiva, però sovint en un to elegíac, que dona peu a la reflexió sobre altres temes, com ara el pas del temps. S’hi adverteix un tractament del món rural que denota la influència de Joan Alcover o l’afinitat amb Miquel Ferrà, però també el ressò de la poètica carneriana, especialment pel que fa a la sobrietat, l’equilibri i l’endreç.
- Carner, J. (1957), p. 7-18
- Carner, J. (1981), p. 9-13
- Làrios, J. (1995), vol. II, p. 77-83.