L’edat d’or

Llibre de poemes de Francesc Parcerisas, publicat l’any 1983.

Desenvolupament enciclopèdic

Serè i amargament irònic, l’autor es distreu amb el domèstic, sovinteja el paisatge, l’anècdota quotidiana i la lectura; elabora una poesia de l’experiència que es nodreix de l’observació de la naturalesa humana per esdevenir una punxant reflexió moral sobre l’inapel·lable pas del temps, els paranys del desig i la humiliant descomposició de la memòria, deixatada per la rutina. Parcerisas hi aplega les seves poesies més refinades i sòbries, tan descarnades en l’implícit com moderades en les formes, lluny del desbordament sentimental, la confidència i l’exhibició retòriques. Qualsevol passat fou una edat d’or, tan sols una il·lusió, vet aquí el sentit del títol. Alhora que renuncia a la primera persona del singular, empra la narració i la llengua parlada, es lliura humilment a les variacions sobre la poesia d’altri. El dolorós, irreconciliable divorci entre discurs i realitat, l’esfondrament de qualsevol ambició temerària davant de l’exigent examen de la vida, de l’observació crítica dels fets esdevinguts, es narra a través dels miralls del desengany amorós i del desig inassolit. L’amor perdut, la imatge malenconiosa de la persona estimada i dels temps antics. La poesia de Parcerisas conjura aquest fantasma de tostemps amb l’aspre retrat de les passions humanes, amb el reconeixement de la fragilitat de la memòria i de la ferotge solitud de l’home, però també amb la invocació esperançadora en favor de l’amor donat de bell nou, de l’aprenentatge com a sentit únic de la vida i del triomf del present, és a dir, de la realitat que s’imposa sense concessions. Poeta elegant d’inspiració anglesa, Parcerisas té un estil límpid, reflexiu però emotiu, d’una sensibilitat propera a Yeats, Eliot o Robert Graves. Com ells, pensa que la poesia és disciplina, un mètode de distanciament crític amb què assumir el vincle personal i l’experiència que el justifiquen. És una poesia continguda, rica en imatges d’un lirisme auster. Representa una ferma i assenyada defensa de l’ofici literari i de la continuïtat respecte als seus escriptors, enteses no com un refugi davant la vida, sinó com un mode contundent de comprometre-s’hi, seguint Josep Carner, Marià Manent i, molt especialment, Gabriel Ferrater. Fou guardonat amb el premi de Literatura de la Generalitat de Catalunya.

Bibliografia
  1. Cardwell, R.A. (1999)
  2. Miralles, C. (1984).
Vegeu bibliografia