i Manuel Giró Minguella | enciclopèdia.cat
EsportpèdiaCat — Enciclopèdia de l’esport català

Manuel Giró Minguella

esports esport
Empresari i pilot de llanxes motores, automòbils i motocicletes.
Barcelona, 3 de març de 1907 — Barcelona, 26 d’agost de 1992

Format com a pilot de marina mercant, el 1931 començà a treballar a OSSA, empresa familiar especialitzada en maquinària cinematogràfica. El 1932 construí els primers motors de llanxes fora borda dissenyats per Ricard Soriano. S’afeccionà a les curses de motonàutica i fou el soci número 2 del Club Nàutic de Barcelona. L’any 1934 fou finalista del Campionat del Món de motonàutica als EUA i guanyà el Gran Premi de França. El 1935 fou segon al Campionat d’Europa. Durant aquells anys implicà la seva família en la compra i venda de motocicletes. Després de la Guerra Civil Espanyola refundà el taller. El 1940 començà a competir en curses motociclistes i s’especialitzà en sidecars. Guanyà el Campionat d’Espanya de sidecars tres anys seguits (1945, 1946, 1947) amb Jaume Pahissa de passatger. També fou passatger de Francesc Xavier Bultó en les curses de Vallvidrera. Orientà l’empresa familiar cap al motociclisme i el 1948 construí les primeres motocicletes de 125 cc conegudes com Fuelles. A partir del 1951 la marca de motocicletes OSSA es popularitzà. L’any 1948 també s’interessà per l’automobilisme. Fou novè al Gran Premi de Montecarlo (1949) i segon a la Copa dels Alps (1951). L’última prova en què participà fou a Montjuïc, on aconseguí la victòria amb un Lancia Aurelia (1954). Fou directiu del Reial Moto Club de Catalunya. A partir del 1955 competí en diverses curses de velers i participà en el Trofeu Comte de Godó. Rebé la medalla al Mèrit Esportiu de la Dirección General de Deportes.

Llegir més...