Alitalia

Aeronau de la companyia italiana Alitalia

© Alitalia

Companyia italiana d’aviació creada l’any 1946.

En un principi fou participada per un petit grup de particulars italians (13%), i la resta, el 47% per l’IRI (Istituto per la Ricostruzione Industriale) i el 40% per la BEA anglesa (British European Airways). El primer vol de la companyia tingué lloc el 5 de maig de 1947. El 1957, l’Alitalia s’uní a LAI (Linee Aeree Italiane), creada també amb l’ajuda de l’IRI i de la Trans World Air Lines nord-americana. El 1997 fundà la subsidiària Alitalia Express, d’abast regional, i el 2001 s’incorporà a l’aliança Skyteam.

Arrossegà dificultats financeres pràcticament des dels inicis i, fins el 2006, que la normativa europea impedí les injeccions de capital públic, rebé reiteradament ajuts milionaris del govern italià per tal d’evitar-ne la fallida. El 2005 intentà l’adquisició del grup Volare (que es trobava en fallida), però l’intent fou bloquejat per altres companyies, que acusaren Alitalia d’estar en una posició privilegiada per haver rebut fons públics.

Des del 2007 el govern italià n’intentà la privatització, i un acord tancat al març amb el grup Air France-KLM es trencà l’any següent per l’oposició dels sindicats als termes de l’adquisició. Un nou intent de venda fou aturat el juny del 2008 per al·legacions d’irregularitats en el concurs. El setembre del mateix any Alitàlia es declarà insolvent, amb un deute que superava els 1.100 milions d’euros. A final d’any, la CAI (Compagnia Aerea Italiana) —creada el mes d’agost per un grup d’empresaris italians i l’entitat bancària Intesa Sanpaolo—, comprà el deute d’Alitalia i la fusionà amb la línia italiana de baix cost Air One, i, el gener del 2009, vengué el 25% d’Alitalia a Air France–KLM. Aquests canvis, que suposaren la privatització i la refundació de la companyia, reduïren la flota de 186 a 137 avions, i es mantingueren prop de 70 rutes, 16 de les quals intercontinentals. El 2007, en una decisió polèmica, el govern decidí traslladar el hub (aeroport de connexió) intercontinental d’Alitalia de l’aeroport de Malpensa, a Milà (des del 1998), al de Fiumicino (Roma), i deixar l’aeroport milanès com a hub dels vols low cost.

En la dècada següent es mantingueren els problemes econòmics de la companyia, malgrat que el 2015 Etihad, l’aerolínia d’Abū Dhabī, comprà el 49% de les accions. Finalment fou tancada el 14 d’octubre de 2021, i l’antiga aerolínia Alitalia fou reemplaçada per ITA-Italia Transporto Aéreo.