i Alitalia | enciclopèdia.cat
Gran enciclopèdia catalana

Alitalia

Aeronau de la companyia italiana Alitalia
© Alitalia
aeronàutica aeron
Companyia italiana d’aviació creada l’any 1946.

En un principi fou participada per un petit grup de particulars italians (20%), i la resta, en parts iguals, per l’IRI (Istituto per la Ricostruzione Industriale) i la BEA anglesa (British European Airways). El 1957, l’Alitalia s’uní a LAI (Linee Aeree Italiane), creada també amb l’ajuda de l’IRI i de la Trans World Air Lines nord-americana. Él 1997 fundà la subsidiària Alitalia Express, d’abast regional, i el 2001 s’incorporà a l’aliança Skyteam. Ha arrossegat dificultats financeres pràcticament des dels inicis i, fins el 2006, que la normativa europea impedí les injeccions de capital públic, ha rebut reiteradament ajuts milionaris del govern italià per tal d’evitar la fallida. El 2005 intentà l’adquisició del grup Volare (que es trobava en fallida), però l’intent fou bloquejat per altres companyies, que acusaren Alitalia d’estar en una posició priviliegiada per haver rebut fons públics. Des del 2007 el govern italià n'ha intentat la privatització, i un acord tancat al març amb el grup Air France-KLM es trencà l’any següent per l’oposició dels sindicats als termes de l’adquisició. Un nou intent de venda fou aturat al juny del 2008 per al·legacions d’irregularitats en el concurs. El 2007, en una decisió polèmica, el govern decidí traslladar el seu hub (aeroport d’enllaç) intercontinental de l’aeroport de Malpensa, a Milà (des del 1998), al de Fiumicino (Roma). Al setembre del 2008 Alitàlia es declarà insolvent, amb un deute que superava els 1 100 milions d’euros. La solució vingué per dues bandes: d’una, la fusió amb la segona línia italiana, Air One, i de l’altra, Air France–KLM adquirí el 25% d’Alitalia, sense poder vendre cap acció fins el 2013. Aquests canvis reduïren la flota de 186 a 137 avions, mentre que es mantenen prop de 70 rutes, 16 de les quals intercontinentals. Continuen com a centres de connexió els aeroports de Malpensa i Fiumicino. El pla de renovació de la flota preveu tenir 90 Airbus A-320 i 14 A-330 de llarg radi d’acció abans del 2013.

Llegir més...