i Marco Bellocchio | enciclopèdia.cat
Gran enciclopèdia catalana

Marco Bellocchio

cinematografia cin
Realitzador cinematogràfic italià.
Bobbio, Emília-Romanya, 9 de novembre de 1939

Començà estudis de filosofia, que abandonà pels de cinematografia, i l’any 1962 es graduà en direcció al Centro Sperimentale di Cinematografia de Roma, i amplià estudis a Londres. Entre la segona meitat de la dècada dels anys seixanta i l’inici de la dels setanta milità en un grup d’extrema esquerra de tendència maoista. Les seves dues primeres produccions cinematogràfiques (I pugni in tasca, 1965; La Cina è vicina, 1967, premi especial del jurat del Festival de Venècia), mostren aquest decantament.

Sense abandonar mai del tot el to de denúncia, en els films posteriors amplià la seva temàtica amb la crítica del catolicisme i de l’exèrcit i amb films dramàtics, històrics, etc.: Nel nome del padre (1972, de la qual l’any 2011 presentà una nova versió), Marcia trionfale (1976), Salto nel vuoto (1980, premi David di Donatello), Gli occhi, la bocca (1982), Enrico IV (1983), Diavolo in corpo (1985), La visione del Sabba (1987), La condanna (1990, Os de Plata al Festival de Berlín, 1991), Il principe di Homburg (1997), La religione della storia (1998), La balia (1997), L’ora di religione (2002), Buongiorno, notte (2003), Il regista di matrimoni (2006), Sorelle (2006), Vincere (2009), Sorelle mai (2010). L’any 2011 rebé el Lleó d’Or del Festival de Venècia en reconeixement a la seva trajectòria.

Llegir més...