i Manuel de Falla Matheu | enciclopèdia.cat
Gran enciclopèdia catalana

Manuel de Falla Matheu

Manuel de Falla Matheu amb Concepció Badia
© Fototeca.cat
música mús
Compositor andalús.
Cadis, 23 de novembre de 1876 — Alta Gracia, Córdoba, Argentina, 14 de novembre de 1946

Estudià amb la seva mare, de família catalana, i amb Enric Broca. Més tard amplià els estudis de piano amb Josep Tragó i els de composició amb Felip Pedrell. Del 1907 al 1914 residí a París, on entrà en contacte amb Debussy, Albéniz, Ravel, Stravinskij i Diaghilev. De retorn, s’establí a Granada fins l’any 1939, que s’embarcà cap a l’Argentina. La seva producció pot dividir-se en dos períodes: en el primer s’adscriví al nacionalisme musical iniciat per Pedrell i emprà elements populars estilitzats; estèticament s’aproximà a l’impressionisme francès en el camp harmònic i en la instrumentació. D’aquest període es destaquen l’òpera La vida breve (1913), el ballet El amor brujo (1916) i Noches en los jardines de España (1916), per a piano i orquestra. Hi ha encara inspiració d’origen popular en el ballet El sombrero de tres picos (1921), estrenat a Londres pels ballets de Diaghilev amb decoracions i vestuari de Picasso. El segon període és format per obres d’una gran concisió i simplicitat. Després de la Fantasía Bética (1919) per a piano, obra sense cap rastre d’andalusisme, escriví El Retablo de Maese Pedro (1922), pantomima per a un teatre de putxinel·lis, per a tres veus solistes i un conjunt instrumental insòlit. Amb aquesta obra Falla s’incorporà a l’anomenat moviment neoclàssic . El moment culminant de la seva producció és el Concierto para clavicémbalo y cinco instrumentos (1926), de gran perfecció formal i de gran austeritat. Obres menors són l' Elegía de la guitarra (1920), més tard convertida en Homenaje a Debussy, Psiché (1924), Soneto a Córdoba (1927) i Homenaje a Dukas (1936). En ple segon període escriví els primers esbossos de L’Atlàntida (1928), sobre el text de Jacint Verdaguer. El 1933 compongué una obra per a cor mixt dedicada a la Capella Clàssica de Joan M. Thomas i basada en un tema de la segona balada de Chopin: Balada de Mallorca . El 1935 escriví Pedrelliana , sobre temes de l’òpera de Pedrell La Celestina . Aquesta obra fou inclosa en la suite Homenajes (1938). Els darrers anys de Falla foren de silenci quasi total en el camp de la creació.

Col·laboració: 
MAV
Llegir més...