i Iberia Líneas Aéreas de España SA | enciclopèdia.cat

OBRES

OBRES

Divulgació científica
Estadístiques
Gran enciclopèdia catalana

Iberia Líneas Aéreas de España SA

Aeronau de Líneas Aéreas de España SA Iberia
© Iberia
aeronàutica aeron i transports transp
Empresa espanyola de transports aeris fundada el 1927 amb el nom de Compañía Aérea de Transportes Iberia, amb participació de capital alemany.

El 1939 absorbí les altres empreses d'aviació civil i constituí la Concesionaria de Líneas Aéreas Subvencionadas (CLASSA). El 1931 adoptà el nom de Líneas Aéreas Postales Españolas (LAPE). El 1940 prengué la denominació actual i l'Estat passà a participar-hi majoritàriament. El 1943 fou traspassada a l'INI. Fortament deficitària, per tal de sanejar-la i fer front a la creixent liberalització del trànsit aeri, es féu una reestructuració de l'empresa i el 1989 es formà un grup amb companyies filials, entre les quals Aviaco (que absorbí totalment l'any 1999). El 1990 es convertí en accionista principal de diverses companyies llatinoamericanes, com Aerolíneas Argentinas, entre d'altres, bé que els mals resultats d'algunes d'aquestes operacions obligaren al tancament d'algunes filials i a diverses aportacions de capital públic.

En el marc d'una creixent integració del sector que anà acompanyada de la fusió de les grans companyies de transport aeri, el 1997 Iberia formà amb British Airways i American Airlines una xarxa aèria. El 1997 l'empresa signà un acord de franquícia per a un període de cinc anys amb la companyia Air Nostrum per a fer els vols regionals, acord que s'ha anat renovant. El 1999 s'incorporà al servei Oneworld, liderat per aquestes dues empreses, les quals, a més, adquiriren el 10% de les accions d'Iberia. Amb aquesta compra s'inicià la privatització de la companyia. L'any 2000 acabà la segona fase de la privatització de la companyia. Iberia començà a cotitzar en borsa a l'abril del 2001. Anteriorment, es fixà un nucli accionarial estable constituït, en la part industrial, per British Airways, en aliança amb American Airlines. A més, formaren part del capital Caja Madrid, Banco Bilbao Vizcaya (BBVA), la companyia de distribució Logista, El Corte Inglés, Caixa Galícia, Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Zaragoza, Aragón y Rioja (Ibercaja), Caja Castilla-La Mancha, Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Ronda, Cádiz, Almería, Málaga y Antequera (Unicaja) i Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Huelva y Sevilla. Tanmateix, el 2008 el gruix de la participació era format per British Airways (13,1%), Caja Madrid (23%), la Sociedad Estatal de Participaciones Industriales (5,16%) i El Corte Inglés (3,37%).

Com la resta de línies aèries tradicionals, patí la competència de les companyies de vols barats, cosa que el 2006 la impulsà a crear la filial de baix cost Clickair (que el 2007 es fusionà amb la companyia Vueling, que mantingué la vinculació accionarial amb Ibèria), i, especialment a partir del 2004, s'ha vist afectada per l'encariment del preu dels combustibles. Al juliol del 2008 anuncià negociacions avançades de fusió amb British Airways (de la qual aquest any controlava prop del 3%), que es materialitzaren a l'abril del 2010 amb un acord. La fusió resultant, finalitzada l'agost de 2013, donà lloc a International Airlines Group (IAG), dins la qual es mantenen diferenciades ambdues marques. Arran d'aquest procés, al novembre modifica la seva imatge corporativa.

Iberia és el primer grup de transport aeri a l’Estat espanyol i del mercat Europa-Amèrica Llatina. Té tres àrees d’activitat: el transport de viatgers i càrrega, el manteniment d’avions i l’assistència en aeroports (handling). El 2011 posseïa una flota de 144 avions, volava a 105 destinacions de 43 països, gestionava una mitjana diària de 600 vols i oferia 123.000 seients de mitjana al dia. El pont aeri Barcelona-Madrid era la ruta amb més vols amb reserva o sense de tot el món. El 2011 la companyia transportà 22.621.270 passatgers, el 21,6% menys que l’any anterior (28.850.192 viatgers), i perdé gairebé cent milions d’euros (mentre que el seu soci a l’IAG, British Airways, en guanyava més de cinc-cents). La companyia preveia millorar aquests resultats amb la posada en marxa (2012) d’Iberia Express, la filial de baix cost.

Llegir més...