i Hans Küng | enciclopèdia.cat
Gran enciclopèdia catalana

Hans Küng

teologia teol
Teòleg suís.
Sursee, 19 de març de 1928

Fou professor de dogmàtica i director de l’institut de recerca ecumènica a la Universitat de Tübingen. Intervingué en la fundació —i n'és codirector— de la revista internacional “Concilium”; ha dirigit la “Tübinger Theologische Quartalschrift” i el “Journal of Ecumenical Studies”. Des del concili II del Vaticà —on actuà com a expert— es caracteritzà com a eclesiòleg amb un conjunt d’obres situades en aquell nivell de crítica i interrogació que ha de precedir tot moment d’actualització. Sobretot la seva obra Unfehlbar? Eine Anfrage (‘La infal·libilitat? Un interrogant’, 1970) esdevingué particularment provocativa. Després, en un itinerari explicable, dedicà dues obres als temes més fonamentals de l’existència cristiana, Christ Sein (‘Ésser cristià’, 1974), Existiert Gott? (‘Déu existeix?', 1978) i Ewiges Leben? (‘Vida eterna?', 1982). Les seves dificultats amb la Congregació romana per la doctrina de la fe, començades el 1968, terminaren amb una declaració de l’esmentada congregació, segons la qual Hans Küng no pot ésser considerat “teòleg catòlic” (1979); malgrat les nombroses reaccions a favor del teòleg i les negociacions concordatàries, Küng hagué de deixar l’ensenyament a la Universitat de Tübingen, però continua la seva tasca d’investigador. Posteriorment intensificà el diàleg amb les altres religions en Christentum und Weltreligionen (‘Cristianisme i religions del món’, 1986), i també en la recerca d’una ètica comuna en Projekt Weltethos (‘Projecte d’una ètica mundial’, 1990). El 1994 publicà Das Christentum. Wesen und Geschichte (‘El cristianisme. Essència i història’). Entre el 1992 i el 2001 intervingué a l’ONU en quatre oportunitats subratllant l’imprescindible diàleg de civilitzacions i cultures, i ha defensat que la pau mundial serà impossible sense la pau religiosa i un diàleg entre religions (Weltfrieden durch Religionfrieden ‘La pau mundial a través de la pau religiosa’, 1993). Ha estès la seva preocupació pels fonaments d’una ètica general a altres àmbits, com es es posa de manifest a Weltethos für Weltpolitik und Weltwirtschaft (‘Una ètica mundial per a l’economia i la política mundials’ 1997) i altres obres. El 2002 publicà L’Església Catòlica, i el 2002 la primera part de les seves memòries, Erkämpfte Freiheit (‘Llibertat conquerida’), on aporta noves iniciatives que permeten el desenvolupament d’autèntics valors que contribueixin al progrés de l’ésser humà.

Col·laboració: 
EVi
Llegir més...