i Masaccio | enciclopèdia.cat

OBRES

OBRES

Divulgació científica
Estadístiques
Gran enciclopèdia catalana

Masaccio

Pintura
pintura pint
Nom amb què és conegut el pintor italià Tommaso Guidi di Giovanni.
San Giovanni Valdarno, Toscana, 21 de desembre de 1401 — Roma, 1428

Hom en desconeix la formació. Documentat a Florència des del 1417, recollí les noves experiències artístiques del seu temps i continuà, en ple apogeu del gòtic internacional, la renovació pictòrica iniciada un segle abans per Giotto di Bondone. En són exemples el Tríptic de San Giovenale, a Cascia (1422), la seva primera obra coneguda, i el Políptic de Pisa (1426), avui dispers, dels quals hom conserva la Mare de Déu amb l’Infant (National Gallery, Londres), l'Epifania (Staatliche Museen Preussischer Kulturbesitz, Berlín) i la Crucifixió (Museo Gallerie Nazionali di Capodimonte, Nàpols). A partir del 1424 col·laborà amb Masolino da Panicale en la Mare de Déu amb l’Infant i santa Anna (Galleria degli Uffizi, Florència) i en els frescs de la capella Brancacci, a l’església florentina del Carmine; de les escenes que hom li atribueix sobresurten el Tribut de la moneda, Sant Pere fent l’almoina i l'Expulsió d’Adam i Eva, on el seu estil mostra una reacció més decidida vers les noves tendències que no pas el del seu col·laborador. En contra dels darrers formalismes gòtics i bizantins, la seva obra té una consciència concreta de la realitat, objectiu que aconsegueix mitjançant la massa plàstica i la caracterització dels personatges, l’estudi de la llum i les ombres i l’aplicació dels mètodes de la perspectiva que F.Brunelleschi i Donatello havien perfeccionat. Vers els anys 1425-27 pintà la Trinitat per a l’església de Santa Maria Novella de Florència, que assenyala la seva obsessió a convertir un postulat dogmàtic en una història real i actualitzada. Hom desconeix la seva activitat a Roma; probablement col·laborà amb Masolino da Panicale en el Tríptic de Santa Maria Maggiore, el Sant Jeroni i el Sant Joan Baptista del qual són a la National Gallery de Londres, i en els frescs de la basílica de San Clemente. La seva obra tingué una gran influència en els pintors dels s. XV i XVI.

Col·laboració: 
PFr
Llegir més...