Ennio Morricone

(Roma, 10 de novembre de 1928 — Roma, 6 de juliol de 2020)

Compositor cinematogràfic italià.

Després de cursar estudis al conservatori de Santa Cecília de Roma, on tingué Goffredo Petrassi entre els seus mestres, dirigí una orquestra de música de cambra i es dedicà també a compondre música escènica per al teatre i les varietats. Dedicat a la composició cinematogràfica des del 1961, aconseguí renom a partir de la col·laboració amb el director Sergio Leone (primer en els spaghetti westerns Per un pugno di dollari, 1964; Per qualche dollaro in più, 1965; Il buono, il brutto, il cattivo; 1966; C’era una volta in West; 1969, i molt posteriorment en la producció nord-americana Once Upon a Time in America, 1984). Col·laborà en alguns dels títols més destacats del cinema italià com Uccellacci e uccellini (1966), Teorema (1969), Il fiore delle mille e una notti (1973), de Pier Paolo Pasolini; Prima della rivoluzione (1964), Novecento (1976) i La tragedia di un uomo ridicolo (1979), de Bernardo Bertolucci; Galileo (1968), de Liliana Cavani; Metello (1970) i L’eredità Ferramonti (1976), de Mauro Bolognini; Sacco e Vanzetti (1971), de Giuliano Montaldo; Queimada (1971) i Ogro (1979), de Gillo Pontecorvo; Allonsanfan (1974), dels germans Taviani, i Il deserto dei tartari (1976), de Valerio Zurlini.

Posteriorment continuà treballant sobretot per al cinema italià, en què, a més de títols com Gli occhiali d’oro (1987), de Giuliano Montaldo; Jona che visse nella balena (1993) i Mio caro dottor Gräsler (1990), de Roberto Faenza; La scorta (1993) i Canone inverso - Making Love (2000), de Ricky Tognazzi; La sindrome di Stendhal (1996) i Il Fantasma dell’opera (1998), de Dario Argento, fou molt destacable la seva col·laboració amb el director Giuseppe Tornatore: Nuovo Cinema Paradiso (1989), La leggenda del pianista sull’oceano (1998), Malèna (2000), La sconosciuta (2006), Baaria (2009), La migliore offerta (2013) i La corrispondenza (2016), entre d’altres. La seva versatilitat li permeté adaptar-se a una gran diversitat d’estils, motiu pel qual treballà sovint també per a directors i produccions d’altres cinematografies europees (La banquière, 1980, de Francis Girol; ¡Átame! (1989), de Pedro Almodóvar; La luz prodigiosa (2003), de Miguel Hermoso; Sorstalanság (‘Sense destí’, 2005), de Lajos Koltai; 72 metra (2004), de Vladimir Khotinenko; En mai, fais ce qu’il te plaît (2015), de Christian Carlon, etc.).

Aconseguí la seva màxima projecció a través de la col·laboració amb primers noms del cinema nord-americà: Days of Heaven (1978), de Terrence Malick; The Mission (1986) i Vatel (2000), de Roland Joffé; The Untouchables (1987), Casualties of War (1989) i Mission to Mars (2000), de Brian De Palma; Bugsy (1991), de Barry Levinson; In the Line of Fire (1993), de Wolfgang Petersen; Wolf (1994), de Mike Nichols; U Turn (1997), d’Oliver Stone; Bulworth (1998), de Warren Beatty; Inglourious Basterds (2009) i Django Unchained (2012), de Quentin Tarantino, entre una producció de més de 350 títols, dins la qual hi ha també telefilms i sèries (Moses the Lawgiver, 1975; Orient Express, 1979-80; Abraham, 1993).

El 1996 guanyà el Lleó d’Or a la trajectòria del Festival de Venècia, el 2007 un Oscar honorífic i el 2016 l’Oscar i el Globus d’Or per la banda sonora de The Hateful Eight (2015), de Quentin Tarantino. L’any 2019 rebé la Medalla Pontifícia del Vaticà i el 2020 els premis a la trajectòria Camille de l’European Composer and Songwriter Alliance (ECSA) i, pòstumament, el Princesa de Asturias de les arts, que compartí amb el també compositor cinematogràfic John Williams.