Mestre de Sixena

Detall de les pintures del monestir de Sixena, obra del mestre de Sixena i conservades al MNAC

© Museu Nacional d'Art de Catalunya

Nom amb què és conegut l’autor de les pintures murals de la sala capitular del monestir de Sixena, avui al Museu Nacional d’Art de Catalunya, a Barcelona, efectuades cap al 1234.

Avui en gran part desaparegudes, les pintures representen, als arcs diafragmàtics, escenes de l’Antic Testament, i a l’intradós, els antecessors de Jesús. Als murs figuraven escenes del Nou Testament. Sens dubte és el millor conjunt de pintura romànica a la península Ibèrica, i el seu autor és arrelat dins el corrent bizantí que al voltant del 1200 s’estengué per tot l’occident europeu, des d’Anglaterra fins als Països Catalans, i que relaciona les pintures de Sixena amb paral·lels britànics, com la Bíblia de la catedral de Winchester.

Els frescos es perderen quasi tots el 1936, quan es cremà la sala i desaparegué el color de tot el conjunt. Aquest any, un equip del Patrimoni de la Generalitat republicana dirigit per l’historiador Josep Gudiol arrencà les restes de les pintures i les portà a Barcelona, on foren restaurades. Dipositades a l’Institut Amatller d’Art Hispànic, des del 1960 s’exposen a l’actual Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). Al juny del 2013, l’orde de Sant Joan de Jerusalem, propietari del monestir de Sixena, cedí al govern d’Aragó els drets sobre les pintures murals. Des de l’agost del 2013, el govern aragonès en reclamà el retorn a la Generalitat de Catalunya per la via judicial, cosa que ha donat lloc a un llarg litigi.