motor Wankel

m
Tecnologia

Motor de combustió interna projectat pel tècnic F.Wankel, perfeccionat pel físic Froede i construït per l’empresa alemanya NSU.

Consisteix en una cambra fixa a l’interior de la qual gira, amb moviment planetari, un èmbol rotatiu constituït per tres lòbuls, impulsat per la força d’expansió del combustible en ignició. En aquest motor, gràcies a la forma especial de la cambra i de l’èmbol rotatiu, els quatre temps són efectuats en el curs d’una volta compacta de l’èmbol, de manera que la mescla carburant és aspirada (admissió) en un volum relativament gran, el qual s’estreny (compressió) fins que la mescla és inflamada (combustió) i els gasos surten a l’exterior (escapament) sense necessitat de vàlvules. El principal problema que presenta és el de l’estanquitat, i els principals avantatges són l’absència o la reducció de forces no equilibrades i, per tant, l’equilibrament natural o fàcil, pel fet que no té cap part dotada de moviment alternatiu, la reducció del nombre de parts mòbils i, per tant, la simplicitat constructiva, si més no teòrica, i el seu volum total petit, que implica un pes relativament baix.