Foren famosos els cantors i instrumentistes orientals que actuaren a la cort dels omeies, però l’impuls musical decisiu fou donat per Ziryāb, poeta i filòsof de Bagdad, arribat a Còrdova el 822. Fou el creador de l’escola andalusina, que donà alguns teòrics importants, i d’un repertori amb quatre modes fonamentals i llurs derivats que donaren naixença a les 24 nūba andalusines, forma paral·lela de les grans suites vocals instrumentals. L’Orient no té un equivalent d’aquestes grans nūba, que podien durar hores i hores. Al segle X, la cort omeia resplendí amb un gran luxe musical: arribaren a formar-se conjunts de 100 llaüts i 100 flautes. Els instruments més usats foren el llaüt, al qual el gran Ziryāb afegí una cinquena corda, la rota, el rabec, el qānūm (saltiri), la guitarra moresca i una gran varietat de flautes. Sevilla esdevingué un centre de fabricació d’instruments. També durant el segle X la música s’expandí per la península Ibèrica. En descompondre's l’imperi, gairebé tots els reis de taifes tingueren conjunts de músics i cantors. L’impuls donat pel genial innovador s’exercí també en un sentit original i local, és a dir, occidental.
Durant el llarg període de cinc segles de permanència a la península Ibèrica, l’evolució estròfica de la música andalusina es reflectí en un retorn a les formes populars autòctones, les quals foren anomenades moaixakha, del segle IX, i