comunicació de massa

f
Sociologia
Filosofia

Transmissió de significats culturals, dirigida a un gran públic.

És feta a través dels anomenats mitjans de comunicació de massa (o mitjans d’informació ), dels quals són formes típiques, la premsa, la ràdio, la televisió i la cinematografia. Aquests mitjans depenen molt sovint d’organitzacions públiques o privades —i també de persones individuals—, que assumeixen la informació com una tasca social però amb uns objectius determinats per raons econòmiques, ideològiques o primàriament informatives. Normalment també tenen la finalitat d’ésser mitjans de publicitat , per imperatius de finançament i de rendibilitat. En funció, doncs, de la finalitat i del contingut de la comunicació de massa, pot ésser considerada com a informació, propaganda, publicitat o relacions públiques, i totes, a part llur caràcter científic propi, també són unes tècniques, i, en certes ocasions, poden esdevenir un art. D’altra banda, els mitjans de comunicació de massa poden ésser avui dia elements motrius de caràcter alienador, de conseqüències no sempre imaginables. En aquest terreny sorgeixen qüestions molt greus, com és ara el control dels mitjans de comunicació de massa des de l’angle ideològic, econòmic o polític, el fet que aquests mitjans siguin sotmesos a un grup de pressió o a més d’un o bé siguin utilitzats com a arma del poder polític, el paper que puguin tenir en el desenvolupament de la cultura, etc.