ballesta

f
Tecnologia

Molla que treballa a flexió, formada generalment per una sèrie de fulles o làmines, planes o lleugerament corbes, d’acer resistent i elàstic, de la mateixa amplada, però de llargada diferent, ajuntades per una brida, mantingudes alineades amb abraçadores.

Estan disposades de manera que la part central, que suporta el moment màxim, contingui un nombre més gran de fulles. A les ballestes corbes, anomenades generalment ballestes semiel.líptiques, la làmina més llarga (làmina mestra o fulla mestra) és gairebé plana i té els seus extrems cargolats formant un ull on és aplicat l’esforç; les altres làmines són més curtes i més corbes. Les ballestes semiel.líptiques són les més emprades com a element de suspensió en diversos vehicles, com automòbils, locomotores i vagons de ferrocarril, on solen ésser disposades perpendicularment als eixos i en alguns casos paral.lelament ( ballestes travesseres ). La ballesta sol ésser articulada pels seus extrems al bastiment mitjançant bessones, que tot fixant-la li permeten la flexió, o disposada en volada, i en aquest cas suporta la càrrega només per un extrem ( mitja ballesta o semiballesta ). Hi ha un tipus de ballesta d’una sola fulla ( ballesta parabòlica ), en què aquesta, feta d’acer forjat, presenta una secció variable, semblant a la d’un sòlid d’igual resistència; tenen l’avantatge que, com que no hi ha fregadís entre fulles, no provoquen amortiment i, a igualtat de resistència, són més flexibles i menys pesants que les de fulles múltiples. Algunes ballestes porten al damunt de la fulla mestra un conjunt de tres o quatre fulles més, dit ballestí , subjectes pel centre al paquet de la ballesta principal però sense ésser embridades, que només tenen la funció d’augmentar la rigidesa de la suspensió a partir d’una determinada càrrega.