Jean-Claude Carrière

(Colombièiras d'Òrb, Erau, 19 de setembre de 1931 — París, 8 de febrer de 2021)

Jean-Claude Carrière

© Film by the Sea

Guionista cinematogràfic francès.

Després de participar en alguns films de Pierre Étaix i Jacques Tati, inicià una llarga col·laboració amb Luis Buñuel, que abasta tots els seus films des del 1964, i dels quals destaquen Le charme discret de la bourgeoisie (1972) i Cet obscur objet du désir (1977), pels quals fou nominat a l’Oscar. Prolífic i brillant, també aplicà la seva ironia als guions de Viva Maria (1965) i Milou en mai (1989), de Louis Malle; Taking Off (1971) i Valmont (1989), de Miloš Forman; Liza (1972), de Marco Ferreri; Die Blechtrommel (1978), de Volker Schlöndorff; Sauve qui peut la vie (1980), de Jean-Luc Godard; Danton (1982), d’Andrzej Wajda; Le retour de Martin Guerre (1982), de Daniel Vigne, premi César; Max mon amour (1986), de Nagisa Oshima; The Unbereable Lightness of Being (1987), de Philip Kaufman; Bouvard et Pécuchet (1989) i La controverse de Valladolid (1992), de Jean-Daniel Verhaeghe; Es ist nicht leicht, ein Gott zu sein (‘No és fàcil ser un déu’, 1989), de Peter Feischmann, premi al millor guió al Festival de Sitges (1990); Cyrano de Bergerac (1990), de Jean-Paul Rappeneau; El artista y la modelo (2012), de Fernando Trueba, i L’homme fidèle (2018), de Louis Garrel, pel qual fou premiat al Festival de Sant Sebastià, entre d’altres. Dirigí també, a més d’escriure’n els guions, Heureux anniversaire (1962) i La pince à ongles (1969), que guanyaren l’Oscar (1963, compartit amb Pierre Étaix) i el premi a Canes (1969) al millor curtmetratge, respectivament. Del 1986 al 1996 fou director de la Fondation Européenne des Métiers de l’Image et du Son (FEMIS). L'any 2015 rebé un Oscar honorífic.