European Aeronautic Defense and Space Company

EADS (sigla)

Empresa aeronàutica fundada a l’octubre del 1999 en fusionar-se les companyies d’aquest sector Aerospatial Matra , de França, i Dasa (Daimler Chrysler Aerospace), d’Alemanya.

Al desembre del 1999 s’hi adherí CASA. Té la seu legal als Països Baixos i dues seus estratègiques, a París i a Munic. EADS inclou el fabricant d’avions Airbus; Eurocopter, el major proveïdor d’helicòpters del món, i l’empresa conjunta MBDA, segona productora de míssils més grandel món. EADS és el soci majoritari del consorci Eurofighter i contractista principal de la llançadora Ariane. Desenvolupa l’avió de transport militar A-400 M i és el soci industrial majoritari per al sistema europeu de navegació per satèl·lit Galileo. L’empresa consta de les divisions següents: airbus, avions de transport militar, helicòpters, espai, i defensa i sistemes de seguretat. La divisió airbus desenvolupa els avions homònims. La divisió d' avions de transport militar , EADS-CASA, és l’encarregada de produir els seus tres models de transports lleugers i mitjans, de construir parts de l’avió A- 400 M i del seu muntatge final, com també la responsable del programa de transformació de les plataformes Airbus A-310-300 i A-330-200 en avions cisternes amb dos o tres punts de subministrament de combustible en vol. La divisió d' helicòpters gestiona els helicòpters civils i militars Eurocopter, entre els quals destaca el model de combat Tigre i l’helicòpter multifuncions NH 90. La divisió de l’espai treballa en els coets Ariane i tot el que s’hi relaciona, així com en el sistema europeu de navegació per satèl·lit Galileo. La divisió de defensa i sistemes de seguretat és el nucli de defensa dins d’EADS i ofereix solucions integrals per a les noves tasques dels exèrcits i les forces de seguretat dels estats: avions militars, sistemes de míssils, vigilància, vehicles no tripulats, sistemes de gestió de combat, electrònica de defensa, sensors, aviònica i altres serveis relacionats. Els grans programes d’EADS Militar són l’Eurofighter, l’A-400 M i el Mako HEAT. L’Eurofighter és l’avió de combat europeu, la creació del qual havia d’integrar les diferents exigències dels diversos països. Es tracta d’un aparell polivalent d’alt rendiment dotat de moderns sistemes integrats i fabricat amb les tecnologies més avançades, amb aviònica modular i control de vol digital. El 2000 començà el muntatge final de l’Eurofighter alemany a Manching i el 2001, de l’espanyol a Getafe. A l’abril del 2002 s’envolà a Alemanya el primer Eurofighter de la sèrie i el 2003 es lliuraren les primeres unitats a les forces aèries europees i començà la producció en sèrie dels monoplaces. Actualment hi ha una cartera de comandes per a 638 avions. L’Airbus A-400 M serà el futur avió de transport per a les forces aèries europees i substituirà els Lockheed C-130 Hercules. Serà un quadrimotor d’ala alta, amb capacitat de subministrament en vol. El Mako HEAT és el nou entrenador militar per a avions que està desenvolupant EADS, per tal de crear un sistema integrat d’entrenament de les forces aèries europees amb tots els avantatges que això comporta. L’objectiu d’aquest nou avió de formació és familiaritzar els pilots amb els nous aparells de combat. Es pot considerar com la tercera empresa mundial en el camp de l’aeronàutica, després de Boeing i Lockheed Martin.