Museu del Cinema-Col·lecció Tomàs Mallol

Interior del museu

Museu del Cinema-Col·lecció Tomàs Mallol

Institució museística, inaugurada al mes d’abril del 1998 a Girona, que té com a objectiu fomentar la difusió, la recerca i l’ensenyament de l’art i la tècnica del cinema i la imatge, a través de l’exposició permanent de la Col·lecció Tomàs Mallol i també a partir d’altres serveis (el pedagògic, l’Institut d’Estudis, el Club d’Actors) i activitats temporals (exposicions, projeccions, conferències, cursos, seminaris, etc.)

Evolució

La Col·lecció Tomàs Mallol es començà a configurar com a tal a final de la dècada del 1960 al domicili del seu creador, i es compon aproximadament de 20.000 unitats. El volum d’objectes aplegats s’emmarquen en el període comprès entre la segona meitat del segle XVIII i el primer terç del segle XX. L’objectiu de la col·lecció és aplegar els elements que configuren la prehistòria del cinema i els seus primers anys d’existència, és a dir, els que expliquen com es representaven les imatges abans del cinema i quin fou el procés tècnic (projecció, animació, captació d’imatges) que desembocà en l’invent del cinematògraf el 1895. Destaquen els quasi 8.000 objectes, aparells i accessoris precinematogràfics, del cinema dels primers temps, de cinema amateur i de cinema infantil (en particular, el que fa referència a l’empresa del Cine NIC). També són importants els prop de 10.000 documents amb imatges fixes (fotografies, cartells, gravats, dibuixos i pintures), els 800 films i una biblioteca amb més de 700 llibres i revistes. Entre els objectes més valuosos cal citar una autèntica càmera projector tiradora Cinématographe Lumière del 1895, un gran Mondo Nuovo o caixa òptica de l’inici del segle XIX, una rara col·lecció de plaques de vidre de fantasmagories per a llanterna màgica del principi del segle XIX i un Fantascope de les dècades 1830-1840. La Col·lecció fou adquirida per l’Ajuntament de Girona el 1994 per a esdevenir el fons del Museu del Cinema, i està considerada com la més notable de l’Estat d’aparells de cinema, especialment precinematogràfics, i s’inclou dins el grup de les col·leccions més importants d’Europa d’aquesta temàtica.

El 2002 produí, amb la col·laboració de Drac Màgic, La màgia de l’animació, una maleta amb material didàctic per a treballar la màgia de les imatges en moviment. El 2003 rebé de l’Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques d’Espanya el premi González-Sinde per la seva "extraordinària labor de conservació i exhibició del patrimoni i de la història de la cinematografia, amb tot el que això suposa per a fer conèixer i comprendre aquest art a les noves generacions".

Bibliografia

BERTRAN, M.: La imatge cinematogràfica a través del temps, "L’Avenç", núm. 229, 1998, p. 68-69.

MIR, J. i M.: El Museu del Cinema, "Revista de Girona", núm. 176, 1996, p. 88-91.

PONS, J.: "El Museu del Cinema - Col·lecció Tomàs Mallol. Formació, descripció i valoració", El patrimoni cinematogràfic a Catalunya. Fundació Institut del Cinema Català, Barcelona 1995, p. 289-316; Guia del Museu del Cinema - Col·lecció Tomàs Mallol. Fundació Museu del Cinema - Col·lecció Tomàs Mallol, Girona 1998; "Presentació del projecte del Museu del Cinema - Col·lecció Tomàs Mallol", Arqueologia de la comunicació. Actes de les IV Jornades d’Arqueologia Industrial a Catalunya. Associació/Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, Barcelona 2000, p. 203-217; El cinema, història d’una fascinació. Fundació Museu del Cinema - Col·lecció Tomàs Mallol / Ajuntament de Girona / Àmbit Serveis Editorials, Barcelona 2002.

QUINTANA, À.: "Museu del Cinema de Girona", Història gràfica de Catalunya dia a dia 1998. Edicions 62, Barcelona 1999, p. 207-211.

ROCH, E.: La Col·lecció Mallol, un museu de cine, "Diari de Girona. Diumenge", 11. 09. 1988, p. 3-5.

VALENTÍ, L: La Col·lecció Tomàs Mallol, "Cinematògraf", vol. 1, 1992, p. 183-191.