ràting
*

rating (en)
m
Economia

Terme que en anglès significa ‘avaluació’ i que qualifica la solvència d’un producte financer o d’una societat.

És establerta en una escala d’avaluació i és efectuada per companyies especialitzades que apliquen mètodes rigorosos d’anàlisi econòmico-financera que publiquen periòdicament. La relació és inversa entre la taxa d’interès i el ràting (el qual és la inversa del risc). El ràting fou iniciat a la primeria del s. XX als EUA, país al qual pertanyen les principals agències especialitzades.

Les tres agències de ràting més important són Standard & Poor's (S&P), Moody's, i Fitch Group. Les dues primeres tenen la seu a Nova York, mentre la tercera pertany al grup financer francès FIMALAC i té seu dual (Londres i Nova York).

Les seves avaluacions, tant del deute sobirà com d’empreses i entitats, tenen una considerable repercussió, tant en la política econòmica dels estats com en el comportament dels mercats i els agents econòmics globals com ara les borses. Aquesta incidència s’ha accentuat amb la crisi financera mundial iniciada l’any 2008. Per aquest motiu, el seu paper en l’economia mundial és objecte de controvèrsia.