Ral·li Catalunya

Ral·li Catalunya del 2013, puntuable per al Mundial

© RACC / ANDRÉS LAVANDINHO

Competició automobilística internacional que se celebra cada any a Catalunya des del 1957.

Té els seus orígens en la Volta a Catalunya (1916), primera prova de tipus ral·li que es feu a Catalunya i que el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) recuperà el 1954. Sota l’organització del RACC, el 1957 se’n disputà la primera edició amb la denominació Ral·li Catalunya i en format modern. La victòria fou per a Sebastià Salvadó i Guillem Bas, com a copilot. Es mantingué fins el 1964, i, després d’uns anys sense celebrar-se, el RACC tornà a organitzar la prova el 1973 i la feu puntuable per al Campionat d’Espanya de ral·lis. Dos anys més tard ja fou puntuable per al Campionat d’Europa de la modalitat. El 1988 es fusionà amb el Ral·li Costa Brava, que organitzava la Penya 10 × Hora, per tal de crear una gran prova que fos puntuable per al Mundial, cosa que succeí l’any 1991. Des de llavors forma part del calendari de la Federació Internacional d’Automobilisme (FIA) de l’especialitat, encara que al llarg dels anys ha tingut canvis de nom i d’ubicació. La gran afluència de públic (que el 2002 obligà, per motius de seguretat, a la suspensió de tres trams) i el canvi de normativa de la FIA obligà el RACC a traslladar el centre neuràlgic del ral·li de Lloret de Mar a Salou a partir del 2004. Des del 2005 la seva denominació oficial és Rally RACC Catalunya-Costa Daurada. Sébastien Loeb és el pilot amb més victòries –nou (2005-12 i 2018)–, seguit pel català Antoni Zanini, amb cinc (1975, 1977-78, 1980, 1982) i el francès Sébastien Ogier, amb tres (2013, 2014 i 2016).