Mediapro

Grup empresarial de comunicació.

Fou creat el 1994 per Jaume Roures i Gerard Romy, que posteriorment es desvinculà del grup. Des de l’inici Roures és al capdavant de l’equip directiu, el qual també inclou altres antics directius de Televisió de Catalunya, entre els quals hi ha Tatxo Benet. En un principi se centrà en els serveis integrals per a la producció televisiva i la gestió de drets esportius, orientació que posteriorment ha anat ampliant i diversificant amb l’entrada també en el camp de la publicitat i la consultoria fins a cobrir tots els aspectes de la producció audiovisual. Fins el 2018, entre els accionistes principals hi havia WPP, un dels primers grups mundials de comunicació, i el grup inversor Torreal. Aquest any el grup xinès Orient Hontai Capital es convertí en propietari del grup amb l’adquisició del 53% del capital de Mediapro. El 2005 amb Globomedia, creà Imagina per a la producció i la distribució audiovisuals.

El grup ha estat copropietari dels canals de televisió La Sexta (2006-19), en obert, i propietari de GolTV (2009-15), el primer canal de TDT de pagament a l’Estat espanyol. Conjuntament amb Abertis Telecom, el 2006 creà Overon, empresa dedicada a la prestació de serveis de transmissió audiovisuals, a partir de la fusió de les respectives divisions, de la qual el 2013 Mediapro es convertí en soci majoritari (75%). A la Lliga de Futbol Professional de la temporada 2009-10, explotà en exclusiva els drets de 38 clubs (d’un total de 42), 17 dels quals eren de primera divisió (entre d’altres el FC Barcelona, el Reial Madrid i el València).

El 2018 tancà l’exercici amb uns ingressos de 1.967 milions d’euros i uns beneficis abans d’impostos (EBITDA) de 222 milions. El nombre d’empleats era d’uns 7.000, el volum de vendes fou de 980 milions d’euros i els beneficis abans d’impostos de 151 milions d’euros. La seu central és a Esplugues de Llobregat i aquest any tenia presència en 36 estats, amb centres de producció i delegacions a Madrid, Girona, Sevilla, Tenerife, Lisboa, Porto, Amsterdam, Buenos Aires, Bogotà, Toronto, Nova York, Budapest, Miami i Dubai, entre d’altres. Disposa d’una trentena d’empreses filials especialitzades en els diversos processos de la producció o en zones geogràfiques específiques.

Dues d’aquestes empreses, MediaSat i Globecast, gestionen un teleport, 12 estacions de satèl·lit homologades i una xarxa de fibra òptica que vehicula la transmissió de senyal de televisió i la postproducció. Disposa de tres grans centres de producció: Centre Imagina (Esplugues de Llobregat), que comparteix amb altres empreses del sector, Parc Barcelona Media (Barcelona), iniciativa conjunta de Mediapro, l’Ajuntament de Barcelona i la Universitat Pompeu Fabra, i Mediapro Madrid-Ciudad de la Imagen. El grup crea i dissenya continguts audiovisuals per a la majoria de cadenes de l’Estat espanyol (entre les quals hi ha Televisió de Catalunya ) i d’altres estats europeus, i també per a empreses industrials, de comunicació i del sector de serveis. Des de l’any 2000 produeix també per a la indústria cinematogràfica. Entre alguns dels films més destacats es poden esmentar En construcció (2001, J.L. Guerín), Los lunes al sol (2002, F. León de Aranoa), Salvador (2006, M. Huerga), Camino (2008, J. Fesser), els films d’Isabel Coixet i, en coproducció, Carnage (2011, R. Polański) i diversos títols de Woody Allen (des del 2007). Ha produït els documentals de temàtica política Las cloacas de Interior (2017) i 1-O (2018). El 2019 aglutinà la producció i el rodatge cinematogràfics amb la creació de The Mediapro Studio.

El setembre del 2007 posà en circulació el diari Público. El gener del 2019 la FIFA adjudicà a Mediapro els drets televisius de la Copa del Món de futbol que s’havia de celebrar a Qatar l’any 2022. El desembre del 2019 adquirí la productora El Terrat, del periodista Andreu Buenafuente.