i Nike | enciclopèdia.cat

OBRES

OBRES

Divulgació científica
Estadístiques
Gran enciclopèdia catalana

Nike

economia econ
Empresa nord-americana de material esportiu.

Té l’origen en una operació comercial dissenyada per l’economista Phil Knight per a la distribució als EUA de calçat esportiu fabricat al Japó el 1962. Amb dos socis més, Bill Bowerman i Jeff Johnson, Knight impulsà una xarxa de venda al detall de calçat esportiu a partir de la pròpia empresa, Blue Ribbon Sports. Després del trencament amb el subministrador japonès (Onitsuka Tiger) el 1971, la societat impulsà la fabricació de calçat per compte propi, i donà lloc a una empresa nova amb el nom de Nike (referència a la deessa grega de la victòria). A partir d’aleshores, l’empresa introduí successives millores en el calçat, es diversificà amb la producció de tota mena de material esportiu i, a partir d’agressives campanyes publicitàries, en les quals aconseguí el concurs d’esportistes de l’elit mundial (entre els quals John Mc Enroe i Michael Jordan), esdevingué líder mundial del sector. El 2003 les vendes a l’estranger superaren per primer cop les dels EUA. Ha adquirit altres empreses, ha creat la subsidiària Exeter (2004) i patrocina equips i esdeveniments esportius de primer nivell. Fins el 1990 tingué la seu a Portland, Oregon, que passà a Washington DC (contigu a l’antiga seu) per disputes legals. L’empresa ha estat el centre de diverses controvèrsies per algunes de les seves campanyes publicitàries i per crítiques que grups de defensa dels drets humans han fet de les condicions de treball en alguns centres de producció del Tercer Món, però des del 2002 ha rebut qualificacions favorables en aquest aspecte.

Llegir més...