Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació

AMIC (sigla)

Associació empresarial de mitjans de comunicació.

Fou creada el 1997 amb el nom d’Associació Catalana de Premsa Gratuïta i Mitjans Digitals (ACPG) amb la finalitat d’aplegar les publicacions periòdiques de difusió gratuïta de Catalunya i Andorra, escrites en qualsevol llengua, que incloguessin informació general o especialitzada, i que no tinguessin un contingut únicament comercial. El 2008 hi incorporà també mitjans digitals d’informació periodística generalista, temàtica o territorial. A mitjan 2015 hi eren associats més de 240 mitjans, aproximadament la meitat dels quals capçaleres de premsa gratuïta amb una tirada conjunta superior als dos milions i mig d’exemplars, i l’altra meitat mitjans digitals que conjuntament superaven els dos milions i mig d’usuaris únics mensuals. Aquest mateix any rebé el Premi Nacional de comunicació en l’apartat de premsa.

Al maig del 2014 canvià el nom per l’actual, en considerar-se que la gratuïtat no constituïa un tret exclusiu de l’associació. Al mes següent (17 de juny) constituí, juntament amb l’Associació de Publicacions Periòdiques en Català (APPEC) i l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC), la Federació d’Associacions d’Editors de Premsa, Revistes i Mitjans Digitals, la qual, aquest mateix any, celebrà la primera Nit de les Revistes i la Premsa en Català, en què s’atorguen premis en diferents categories a publicacions i professionals del seu àmbit.

El 2009 es constituí l’ACPG Illes Balears de Premsa Gratuïta i Mitjans Digitals (des del 2014 AMIC - Illes Balears de Mitjans d’Informació i Comunicació), que en els primers anys d’existència ha superat la trentena d’associats, amb una tirada conjunta mensual de més de 350.000 exemplars en les publicacions en paper i 600.000 usuaris únics mensuals en les digitals.