Ramon Hostench i Noguera

(Olot, Garrotxa, 24 de novembre de 1884 — Sabadell, Vallès Occidental, 6 de novembre de 1956)

Ramon Hostench i Noguera

© Escola Pia

Religiós escolapi, aquarelista.

Biografia

Estudià les primeres lletres al col·legi de la seva ciutat natal. Entrà al noviciat de Moià de l’Escola Pia el 16 de setembre de 1900 i hi professà el 17 d’agost de 1902. Cursà els estudis eclesiàstics a Iratxe i Terrassa. Fou ordenat de sacerdot el 23 de març de 1909. Residí als col·legis de Sarrià (1908-14), Sabadell (1914-29) i Vilanova i la Geltrú (1929-31). Nomenat rector del col·legi de Sabadell (1931-34), impulsà la construcció del nou temple modernista obra de l’arquitecte Bernardí Martorell, edifici que s’inaugurà l’1 de maig de 1932. Davant les lleis de la República que impedien l’ensenyament a les institucions de religiosos, fundà la Mútua Escolar Fèlix Amat i l’Associació de Pares de Família n’assumí la titularitat. Fou destinat el 1934 a Olot. Durant la Guerra Civil es refugià i amagà a Barcelona i Moià. El 1939 es reincorporà a la comunitat d’Olot i dissenyà la decoració de la malmesa església: la pintura general, la decoració i els altars, especialment el de la capella del Santíssim i del Sagrat Cor. El 1949 tornà a Sabadell. En morir, els seus alumnes sabadellencs crearen la Beca P. Hostench per al manteniment d’un estudiant per a escolapi.

Fou un reconegut aquarel·lista adscrit a l’Escola d’Olot. A més dels paisatges de la Garrotxa, reproduí vistes de l’entorn de Sabadell i de Montserrat. Es formà al costat de Berga Boix, Joan Llavaries, Antoni Estruch i Vila Cinca. Participà en nombroses exposicions col·lectives i individuals a Barcelona i a Sabadell. Fou membre de l’Associació d’Aquarel·listes de Catalunya. A Sabadell promogué els pessebres artístics i l’Associació de Pessebristes de Sabadell li ho reconegué amb un pergamí i un diploma el 1954. El 1948 dissenyà l’ornamentació de la façana del col·legi d’Olot per a la celebració dels tres-cents anys de la mort de sant Josep Calassanç i dos de la seva beatificació. Era afeccionat a la fotografia artística. La pinacoteca de l’Arxiu Provincial de l’Escola Pia de Catalunya conserva algunes de les seves aquarel·les.

Obres

Decorats pintats per a teatre escolar:

  • Don Carlos de Viana, de Lluís Falguera. Escola Pia de Sarrià, febrer del 1911.
  • Pascua florida, de Lluís Falguera. Escola Pia de Sarrià, febrer del 1911. 

Bibliografia

  • “Consueta”. Ephemerides Calasanctianae, núm. 7 (Roma, desembre del 1958), pàg. 197-198.
  • Diccionari d’història eclesiàstica de Catalunya. Vol. II. Barcelona: Generalitat de Catalunya / Editorial Claret, 2000, pàg. 376.
  • Diccionario Ràfols de artistas contemporáneos de Catalunya. Vol. II. Barcelona: Editorial M. C. Ballester, 1987, pàg. 236.
  • “El P. Ramon Hostench”. Senda. Revista de l’Escola Pia, núm. 9 (Sabadell, octubre-desembre del 1956), pàg. 3 i 6.
  • Florensa, Joan. “Per a un futur diccionari d’artistes escolapis”. Catalaunia, núm. 311. Escola Pia de Catalunya (Barcelona, setembre del 1988), pàg. 14-15.
  • Piña i Batllevell, Antoni (1985). L’Escola Pia de Sabadell. La seva història, els seus mestres, els seus alumnes. Sabadell: CopiArt.
  • Puig i Reixach, Miquel (1998). L’Escola Pia de Sarria (1894-1995). Barcelona: Escola Pia de Sarrià - Calassanç.
  • Vilà i Palà, Claudi (1974). Escuelas Pías de Olot. Salamanca [segons índex].