Wojciech Kilar

(Lwów, Galítsia, actualment Ucraïna, 17 juliol de 1932 — Katowice, 29 de desembre de 2013)

Compositor i pianista polonès.

Estudià al conservatori de Katowice amb W. Markieviczówna (piano) i B. Woytowicz (composició) i, més tard, completà els estudis, sota la direcció de Nadia Boulanger, a París. El 1957 participà en els cursos de Darmstadt, i el 1960 obtingué el premi de la Fundació Lili Boulanger. Hàbil orquestrador, i partint de postulats neoclassicistes, el seu estil anà adquirint densitat amb la introducció de les noves tècniques, com en l'Oda a Béla Bartók in memoriam (1957) o Riff 62 (1962).

Posteriorment tendí cap a una perspectiva més èpica, que el portà a treballar per al cinema, bàsicament en pel·lícules de Krzysztof Zanussi (Bilans kwartalny, ‘Balanç matrimonial’, 1975) i Andrzej Wajda (Pan Tadeusz, ‘El senyor Tadeusz’,1999; Ziemia obiecana, ’La terra de la gran promesa’, 2002) i, fora de Polònia, amb Roman Polański (La neuvième porte, 1999; The Pianist, 2002, guardonada amb un César el 2003), Francis Ford Coppola (Bram Stoker's Dracula, 1992), Peter Weir (The Truman Show, 1998) o Jane Campion (The Portrait of a Lady, 1996). Paral·lelament, continuà composant obres inspirades en la tradició del seu país, com l'obra orquestral Krzesany (1974), poema simfònic que li donà molta popularitat o un Concert per a piano i orquestra (1996).

Bibliografia

  • Viciana, Paco; Salvador, Àngel: Drácula: un mito en el cine. Música para un vampiro: triángulo analítico formado por la música de James Bernard, John Williams y Wojciech Kilar..., Staccatto, Associació Musical Cinematogràfica, Figueres 1996