John Taverner

(prop de Boston, Lincolnshire, ~1490 — Boston, Lincolnshire, 1545)

Compositor anglès.

Vida

Cap al 1525 era cantor a la col·legiata de Tattershall. L’any 1527 fou convidat pel bisbe de Lincoln a fer-se càrrec de la instrucció dels coristes del Christ College d’Oxford, recentment fundat pel cardenal Wolsey amb el nom de Cardinal College. El 1530 deixà aquesta feina a causa de les dificultats econòmiques que patia el college i retornà a la seva regió natal, on s’ocupà de la direcció del cor de la parròquia de Saint Botolph, a Boston. Cap al 1537 abandonà la música com a activitat professional, també a conseqüència dels problemes de finançament de la institució a la qual estava associat. No obstant això, continuà vivint a Boston i hi detingué diversos càrrecs civils. Sembla que entrà en contacte amb Thomas Cromwell, el canceller d’Enric VIII, encara que la seva participació en els afers tèrbols d’aquest personatge en contra dels ordes religiosos establerts a Anglaterra mai no ha estat demostrada. Durant la seva època a Oxford, però, es veié implicat en alguns afers de religió i fou acusat de simpatitzar amb el protestantisme, circumstància que es contradiu amb la seva trajectòria personal posterior.

Fou un compositor molt prolífic, especialment de música religiosa. La major part de la seva producció data dels anys a Tattershall i al Christ College d’Oxford. Tots els indicis fan pensar que després del 1530 abandonà la composició per circumstàncies que mai no han estat prou explicades. Se’n conserven vuit misses, nou seccions de missa, tres magníficats, vint-i-sis motets i algunes cançons profanes i peces instrumentals. La part més important de la seva obra la formen les grans composicions litúrgiques. Representa en certa manera la culminació de la tradició polifònica medieval anglesa. El procediment més utilitzat en les seves misses és el del cantus firmus. Una secció molt melismàtica de la missa Gloria tibi Trinitas, la corresponent a 'In nomine Domini ', fou utilitzada sovint en transcripcions instrumentals per a consort of viols de compositors anglesos de les generacions següents.

Possiblement una de les seves composicions, la titulada Quemadmodum, que s’ha conservat sense text en totes les fonts, fou concebuda des del principi com a música instrumental. Sense cap mena de dubte, Taverner fou un dels compositors anglesos més importants de la seva generació.

Obra
Música vocal religiosa

8 misses (entre les quals: Missa ’Christe Jesu', 5 v.; Missa ’Corona spinea', 6 v.; Missa ’Gloria tibi Trinitas', 6 v.; Missa ’Mater Christi', 5 v.; Missa ’O Micahell', 6 v.; Missa sine nomine, 5 v.); 2 kíries a 4 v.; 3 Christe eleison a 3 v.; 1 sanctus a 3 v.; 1 benedictus a 3 v.; 1 agnusdei a 3 v.; 3 magníficats; 26 motets (entre els quals: Ave dei patris filia, 5 v.; Ave Maria, 5 v.; Christe Jesu, pastor bone, 5 v.; Ecce mater nostra, 2 v.; Fac nobis, 5 v.; Gaude plurimum, 5 v.; Gloria in excelsis, 4 v.; Gloria tua, 2 v.; Mater Christi sanctissima, 5 v.; O splendor gloriae, 5 v.; Prudens virgo, 3 v.; Sancte Deus, 5 v.; Sub tuum praesidium, 5 v.; Traditur militibus, 3 v.; Virgo pura, 3 v.)

Cançó PROFANA

In women is rest peas and pacience, 2 v.; Love wyll I and leve, cançó polifònica de la qual només es conserva 1 v.; Mi hart mimynde, cançó polifònica de la qual només es conserva 1 v.; The bella the bella, 4 v.

Música instrumental

In nomine, 4 v.; Quemadmodum, 6 v.

Bibliografia
  1. Benham, H., ed.: [Works of] John Taverner, "Early English Church Music", 20, 25, 30, 35-36, Stainer & Bell, Londres 1978-90
  2. Hand, C.: John Taverner: His Life and Music, Eulenburg, Londres 1982
  3. Josephson, D.: John Taverner, Tudor Composer, UMI Research Press, Ann Arbor 1979