Johannes Cornago

(Calahorra ?, ? — ?, d 1475)

Compositor aragonès.

Vida

Consta com a clergue sol·licitant d’un benefici a la diòcesi de Calahorra en documents dels arxius vaticans datats entre els anys 1419 i 1429. Ja dins l’orde franciscà, el 1449 obtingué el grau de batxiller a la facultat de teologia de la Universitat de París, i s’especialitzà en Sagrades Escriptures. Des del 1453, o abans, serví a la capella d’Alfons el Magnànim a Nàpols, i més tard a la del seu successor Ferran I. El 1475 el seu nom figura entre els cantors de la capella de Ferran el Catòlic. Abans d’abandonar Itàlia, Cornago compongué les dues úniques obres sacres que se li coneixen, la Missa Ayo visto lo mappamundi, a tres veus, que es copià en el manuscrit Trento 88 (Museo Provinziale Castello del Buonconsiglio) i el motet Patres nostri peccaverunt, a quatre veus, primera versió polifònica d’autor conegut d’un fragment de les Lamentacions de Jeremies. La Missa és un dels primers cicles de l’ordinari basat en un cantus firmus d’origen profà, en aquest cas una cançó siciliana, l’original de la qual s’ha perdut. Es conserven onze cançons seves, vuit amb text castellà i tres en italià, la majoria de les quals figuren en el Còdex 871 de Montecassino (Archivio della Badia). Resulta difícil ordenar-les cronològicament, però almenys tres podrien datar de l’època del Magnànim: Yerra con poco saber, basada en un poema de mossèn Pere Torroellas, Porque más sin duda creas, amb text de Juan de Mena, i Señora, qual soy venido, que musica un poema del marquès de Santillana. Aquesta última fou adaptada posteriorment per Juan de Triana. Johannes Ockeghem adaptà una de les seves cançons, la titulada ¿Qu’es mi vida, preguntays?, substituint la veu del contratenor per les del contralt i el contrabaix. El repertori de Cornago és característic de l’estil de música que estigué de moda a la cort d’Alfons el Magnànim i que s’imposà a tota la Península Ibèrica a la segona meitat del segle XV.

Obra
Música religiosa

Missa Ayo visto lo mappamundi, 3 v.; Missa de nostra donna, 4 v.; Gaude Maria virgo, 4 v.; Patres nostri peccaverunt, 4 v.

Música profana

11 villancets: Donde stas que no te veo a 3 v.; Gentil dama non se gana a 4 v.; Moro perche no dai fede a 3 v.; Morte merce gentile a 3 v.; Non gusto del male estranio a 3 v.; Infante nos es nacido a 3 v.; Porque más sin duda creas a 3-4 v.; ¿Qu’es mi vida, preguntays? a 3 v.; Pues que Dios te fizo tal a 3 v.; Según las penas que me days a 3 v.; Señora, qual soy venido a 3 v.; Yerra con poco saber a 3v.

Bibliografia
  1. Atlas, A.: Music at the Aragonese Court of Naples, Cambridge University Press, Cambridge 1985
  2. Gerber, R.L., ed.: Johannes Cornago: Complete Works, A-R Editions, Madison 1984