klangfarbenmelodie
*

f
Música

Successió de notes instrumentades amb timbres diferents (la seva traducció seria ’melodia de timbres’), sia en forma de melodia o de nota repetida.

Fragment de l’orquestració d’A. Webern del Ricercare a sis de L’ofrena musical de J.S. Bach

© Fototeca.cat/ Jesús Alises

El terme fou establert per A. Schönberg al seu Harmonielehre (1911) i se’n troben exemples a les seves Cinc peces per a Orquestra, opus 16, especialment a la tercera, titulada Farben (’Colors’), així com a les Cinc peces, opus 10, d’A. Webern, i a la transcripció orquestral que aquest mateix autor feu del Ricercare a sis de L’ofrena musical de J.S. Bach.

Aquest recurs timbricocompositiu ben aviat situà el timbre al mateix nivell que altres paràmetres compositius que fins aleshores havien ocupat el podi d’honor, com ara el ritme o l’harmonia. A part d’ésser precursor d’altres tècniques compositives, com per exemple el puntillisme, influí decisivament en la música serial, en l’electroacústica i en l’especulació tímbrica en general.