L’elaboració d’un treball escrit monogràfic o de recerca

treball.jpg

Què cal tenir present abans de començar a fer un treball escrit?

Segurament ja deus haver fet més d’un treball escrit. I possiblement també deus saber que no hi ha un únic model de treball escrit. Per això és important que, abans de posar-te a treballar, tinguis en compte una sèrie de consideracions:

  • Has de saber si es tracta d’un treball obligatori i comú a tota la classe, amb un guió predeterminat que et proposen els teus professors al voltant d’una temàtica concreta, o, altrament, si es tracta d’un treball amb un guió obert –que has de decidir tu mateix– sobre alguns dels temes o continguts que esteu tractant al curs.
  • Has de tenir molt present l’àrea, la matèria o l’àmbit sobre el qual s’ha de centrar el contingut del treball. De vegades, el contingut d’un treball pot ser exclusivament referit a una disciplina (geografia, biologia, llengua catalana, etc.) o pot ser interdisciplinari (de temàtica situada entre disciplines diverses) o multidisciplinari (de continguts que afecten diverses matèries o disciplines).
  • Has de tenir molt clar si la recerca informativa la faràs només amb mitjans bibliogràfics (o consultes a través de pàgines d’internet) o si la faràs també amb altres mitjans (enquestes, entrevistes, anàlisis de fets quotidians, etc.).

En qualsevol cas has de tenir molt en compte que un treball mai no ha de ser una còpia integra i exclusiva d’alguns apartats que trobis en altres llibres o materials. No s’hi val a copiar textualment retalls d’informació que obtinguis d’altres llocs. I, per tant, no cal dir que un treball honest i fet amb un mínim de rigor no pot ser la rèplica d’un document obtingut per internet al “Rincón del vago” o llocs similars.

Com has de plantejar el treball?

A partir dels suggeriments o les propostes del teu professor, has de tenir força clar cap a on vols dirigir el teu treball. És a dir, has de fer allò que s’anomena una hipòtesi del treball, que, dit amb paraules més planeres, vol dir que t’has de preguntar en què vols que consisteixi el teu treball i com l’has d’organitzar. En aquest sentit, abans de començar a fer una recerca d’informació, de vegades va molt bé agafar un paper i anotar les respostes a preguntes com:

Sobre què vull escriure?

Què vull investigar?

On faré la recerca de la informació?

Quants apartats tindrà el meu treball?

Quins apartats haurien de ser els més importants i quins no ho haurien de ser tant?

El professor que t’ha encarregat el treball pot ajudar-te a obtenir la resposta a alguna d’aquestes preguntes. Si més no, pots consultar-li si les propostes que dónes com a via de plantejament del treball estan ben encaminades. Per exemple, pots demanar-li si el que tu preveus com a apartats importants realment ho són. Tenir clars els apartats és tenir un bon esquelet al voltant del qual construir tot el treball.

D’altra banda, la definició del títol que encapçalarà el teu treball i li donarà nom és també un bon recurs per a ajudar-te a delimitar els continguts que has de tractar i clarificar exactament què vols fer i quins continguts has de treballar. Si penses en un títol adient per al teu treball, ja hauràs obert un camí per on començar a moure’t.

A part de la definició dels continguts i de l’estructura del treball, cal que també tinguis en compte altres aspectes organitzatius, com ara aquests:

  • En quines estones del dia faré el treball?
  • Quina extensió calculo que tindrà? (Nombre de pàgines.)
  • Quin és el termini fixat per al lliurament del treball i, per tant, de quants dies disposo per a poder-lo fer?

On has de buscar la informació que necessites?

La informació necessària per a donar contingut a un treball, la pots obtenir per mitjans diferents. Si es tracta d’una recerca bibliogràfica, la pots aconseguir:

A la biblioteca de la teva localitat o a la del teu institut o centre educatiu.

En revistes, diaris, publicacions.

En els llibres de text.

A través d’internet.

Si la temàtica del teu treball es basa en testimonis directes, hauràs de fer servir:

Enquestes.

Entrevistes.

Visites.

Consultes a experts.

De vegades, pots trobar totes aquestes fonts d’informació entre col·lectius que tens molt a prop: els teus companys o companyes, els teus familiars, els comerciants de la zona on vius, les institucions de l’entorn (fàbriques, botigues, Ajuntament, serveis socials, etc.).

En qualsevol cas, la informació obtinguda pot ser de caire quantitatiu (xifres, dades numèriques, quantitats, percentatges...) o de caire qualitatiu (definició de conceptes, descripció de fenòmens, història, argumentacions, explicacions causals...). El que és essencial és saber valorar la informació obtinguda per a poder reelaborar-la i presentar-la, en el teu treball, de forma ordenada i entenedora. Sovint, doncs, hauràs de combinar dades numèriques amb informacions de text, i ho hauràs de fer harmònicament, de manera que tot plegat tingui coherència i permeti una lectura seguida intel·ligible.

A l’hora de recollir informació, val la pena que tinguis en compte aquestes recomanacions:

No cal que busquis moltíssima informació. Val més saber-la triar bé que no pas obtenirne molta sense criteri.

  • Si obtens la informació per mitjà d’internet, crea un arxiu en el teu ordinador i vés copiant-hi aquells textos (breus) que creus que et serviran. És una operació fàcil, ja que només es tracta de copiar i enganxar.
  • Si es tracta de bibliografia tradicional (llibres, revistes, diaris), és aconsellable marcar amb paperets adhesius les pàgines que contenen els fragments informatius que més t’interessen. Quan hagis de recuperar la informació o consultar-la per a fer-ne una reelaboració i reflectir-la en el teu treball, et serà més fàcil localitzar-la.
  • Si el treball és de recerca, has de seleccionar molt bé els col·lectius als quals passaràs les enquestes i els establiments o les institucions que visitaràs.

Com has d’organitzar la informació rebuda?

Una vegada que ja tens recopilada la informació amb la qual vols fer el treball, l’has d’organitzar. L’organització de la informació no és un aspecte difícil de resoldre, però, això sí, cal actuar amb calma i sobretot amb un cert ordre.

En principi, no hi ha una única manera de fer o una manera absoluta que sempre sigui millor que les altres; tot depèn de la quantitat d’informació recollida i dels apartats que vulguis crear en el teu treball.

Una manera força correcta d’actuar seria la següent:

Fes un índex del treball. És a dir, elabora un esquema dels diferents apartats que ha de tenir. Abans de tirar-lo endavant, pots demanar-ne una revisió als teus professors.

“Col·loca” en cada apartat que has creat aquella informació que consideres adient. Classifica el material de manera progressiva: “aquest petit text, en l’apartat 2; aquest, en la introducció; aquest, al final, etc.”).

Has de redactar amb paraules teves –recorda: no s’hi val a copiar– allò que expliquen els textos o la informació recollits. Has de redactar tu, de cap i de nou, el que vols explicar.

Si el treball és de recerca, hauràs d’“enganxarhi” tot tipus d’elements que facin l’explicació més entenedora. Ens referim a quadres, imatges, taules estadístiques, mapes, etc. No oblidis, però, acompanyar aquests elements de les teves anotacions sobre allò que s’ha representat. La idea que acabem d’exposar es reflecteix en aquest gràfic:

grafic.jpg

Com has d’estructurar el treball?

Com ja hem insinuat abans, l’estructura que donis finalment al treball dependrà de la informació que vulguis transmetre, dels apartats que vulguis crear, de la informació gràfica de què disposis (fotografies, dibuixos, gràfics, mapes, etc.), de l’objectiu central del treball..., en definitiva, de la complexitat que tingui o hagi de tenir la mateixa recerca.

Així i tot, a continuació et donem una relació dels elements habituals i bàsics que estructuren un treball escrit:

Índex. Relació dels diversos apartats del treball, amb indicació de la pàgina on comença cada un.

Introducció. Exposició de la intencionalitat del treball així com de les teves pretensions. Seria bo que hi incorporessis algunes reflexions sobre la temàtica abordada, com ara els comentaris sobre la dificultat o no de la qüestió, l’abundor o l’escassetat d’informacions al respecte, les opinions diverses o oposades amb què t’has pogut trobar, etc.

Cos central del treball. Aquest bloc recull els apartats que estructuren la transmissió de continguts pròpiament dita del treball. Aquí hi ha l’essència del treball. És, per tant, el bloc més llarg i ha d’estar estructurat en apartats diversos. La suma d’aquests apartats ha de permetre fer una exposició ordenada dels continguts que vols transmetre.

Conclusions. Tot el que hem exposat anteriorment ha de quedar recollit, d’alguna manera, en la formulació de conclusions que tanquin les explicacions anteriors i, a la vegada, les sintetitzin. Llegint aquestes conclusions sabem on “hem anat a parar”.

Opinió personal. Cal concloure el treball amb una opinió personal. Aquí hauries d’especificar quines han estat les dificultats trobades, allò que més t’ha sobtat o simplement quins aspectes t’han resultat més innovadors o sorprenents. En tot cas, es tracta d’aclarir què has après en fer aquell treball.

Bibliografia. Finalment, has de fer un apartat que relacioni les fonts utilitzades en la recerca o en la recopilació de la informació.

Com has de redactar el treball?

La redacció del treball ha de ser el més entenedora possible; amb aquesta finalitat, t’anirà bé tenir en compte una sèrie de recomanacions que et donem:

  • Com s’ha dit anteriorment, evita la còpia sistemàtica i exclusiva de grans paràgrafs o textos que has obtingut d’alguna font. En tot cas, si et sembla necessari copiar paràgrafs perquè són paraules rellevants d’algun personatge, perquè expliquen alguna qüestió de manera molt precisa o, simplement, perquè et resulta difícil dir el mateix amb les teves pròpies paraules, reprodueix el fragment emmarcant-lo entre cometes i tractant-lo, per tant, com una citació d’un text que no és teu. Exemple: El president Companys va dir: “Tornarem a lluitar, tornarem a sofrir, tornarem a vèncer.” “Una estalactita (del grec stalaktós, ‘gota’) és un tipus d'espeleotema que penja del sostre o de la paret d’una cova calcària.”
  • Normalment, el professorat prefereix que expliquis allò que serà el contingut del teu treball amb expressions teves, amb les teves paraules. Per tant, la redacció de la part informativa del teu treball serà com un resum, en cada apartat, del material que has recollit, tot donant-li una expressió que serà la que surti de la teva capacitat d’explicar allò que has llegit o recollit en les fonts d’informació. En aquest “art” de redactar, però, s’han de tenir en compte uns principis generals molt bàsics:
  • Mira de no repetir idees, frases, expressions, paraules. Convé que utilitzis sovint sinònims. Per a aquesta finalitat, et pot ajudar un diccionari de sinònims.
  • Sempre has de tenir una bona ortografia. Fes servir, doncs, el corrector del teu ordinador.
  • No facis frases massa llargues o sense sentit i utilitza correctament els signes de puntuació. Mira, doncs, d’utilitzar de manera adequada les comes, els punts i a part, els punts i seguit, els punts suspensius i altres signes de puntuació com les interrogacions i les interjeccions.
  • El treball llueix molt més quan té abundància d’imatges. Per tant, és bo que combinis el text amb quadres, mapes conceptuals, fotografies, dibuixos o gràfics de tot tipus que fan més entenedora la teva explicació. De vegades, la documentació gràfica compensa les limitacions de la informació escrita.
  • Rellegeix sempre el que has escrit; si cal, fesho més d’una vegada. La lectura del que has escrit et garantirà la comprensió i la bona factura de la teva redacció. La relectura et permetrà polir el text, canviar-ne alguna paraula o alguna expressió, revisar-ne els signes de puntuació i donar-li, en definitiva, un acabat al màxim d’acurat.

Què has de tenir en compte en la presentació del teu treball?

La presentació del treball és realment important. Pensa que l’aparença externa del teu treball és el primer que es veu i el primer que pot afavorir una bona predisposició a fer-ne una valoració positiva o no. En aquest sentit, et suggerim aquestes idees:

Convé escriure’l a l’ordinador.

Incorpora al treball abundants fotografies i il·lustracions. Procura que totes les fotografies portin un peu d’imatge explicatiu. En l’apartat de bibliografia, indica la font d’on provenen les fotografies i les imatges que has utilitzat.

Utilitza diferents tipus de lletra. Pots fer servir negretes per a destacar paraules, títols, etc., mides o cossos de lletra diferents, lletres en cursiva, lletres en color, etc. Cadascun d’aquests recursos tipogràfics ha de tenir la seva intencionalitat; per tant, has de fixar uns criteris d’ús de tota la varietat tipogràfica; cada recurs que facis servir ha de tenir sempre la mateixa funció.

Has d’escriure per una sola cara.

L’interlineat, és a dir, l’espai que deixis entre les línies del text, hauria de ser sempre el mateix. Un interlineat força estàndard i que permet una disposició dels textos visualment agradable és l’1,5.

Convé que el marge esquerre de la pàgina sigui generós. Pensa que aquest marge és el que després necessitaràs també per a grapar o fixar –enquadernar– els fulls del treball.

Has de fer un full inicial que sigui considerat la portada del treball, on figurin les teves dades bàsiques: nom, cognoms, matèria per a la qual fas el treball, professor que l’ha proposat, curs al qual pertanys i, sobretot, el títol del treball. Aquest títol pot tenir una grandària i uns colors força destacats i pot anar acompanyat d’un dibuix, una fotografia o una imatge il·lustrativa del treball.

No oblidis que la primera pàgina interior ha de ser l’índex amb el apartats numerats.

Finalment, i de manera opcional o ocasional, pots preparar unes quantes pantalles elaborades amb el programa informàtic PowerPoint, que resumeixin aspectes cabdals del teu treball. Si has d’exposar el treball davant dels teus companys i companyes, el PowerPoint t’ajudarà moltíssim a estructurar una exposició ordenada i fluïda.

Pensa-hi una mica!

Quan fas treballs escrits, acostumes a copiar literalment fragments de la informació obtinguda? Explica la resposta.

Quines són les fonts d’informació habituals que sols utilitzar quan fas treballs escrits?

Què és el que et resulta més complicat a l’hora de fer un treball: l’obtenció de la informació, la documentació gràfica (fotografies, dibuixos, imatges, gràfics, etc.), l’organització dels apartats del treball, la redacció, la presentació...?

Acostumes a triar la tipografia amb la qual treballes a l’ordinador o fas sevir la que l’ordinador et dóna per defecte? Per què?

Com sols resoldre la composició del full de coberta dels teus treballs? Fas servir tipografies diferents, imatges, un full de color, etc.?