Resultats de la cerca
Es mostren 16 resultats
mola
Oficis manuals
Cadascuna de les dues pedres de forma circular que componen el molí ordinari.
L’una rep el nom de mola alta , o corredora o sobirana , i hom la fa rodar damunt l’altra, que és fixa i rep el nom de mola sotana o jussana
xitxarra
Oficis manuals
Instrument per a foradar, molt emprat en els tallers, i especialment a bord dels vaixells, per a fer forats en llocs poc accessibles de peces metàl·liques.
Consisteix essencialment en una tija, proveïda d’una broca, solidària amb una roda dentada que rep el moviment, a través d’un cadell, d’una palanca feta anar manualment que gira en un pla perpendicular a la tija Al cap d’aquesta tija oposat a la broca hi ha un pom que permet, ultra mantenir-la en posició, d’exercir amb la mà lliure la pressió necessària
escarbot
Oficis manuals
Peça de terrissa començada a la roda i que encara no té forma.
molí d’aigua
Molí d’aigua, a Alsàcia
© Fototeca.cat
Tecnologia
Oficis manuals
Molí que funciona per l’acció de l’aigua damunt una roda armada de pales.
escabeta
Oficis manuals
Eina emprada pels terrissers per a allisar l’exterior de les peces treballades a la roda.
pinta
Oficis manuals
Cadascun dels barrots que, disposats al voltant de la roda dels catúfols d’una sínia, engrana en les dents del rodet.
botàs
Oficis manuals
Dipòsit que, en la farga catalana, rebia l’aigua del rec i la dirigia a les pales de la roda hidràulica.
gavell
Oficis manuals
Cadascuna de les quatre peces de fusta, o segments de cercle, sostingudes per les creueres, que formaven la roda hidràulica del martinet de la farga catalana.