Resultats de la cerca
Es mostren 7 resultats
aludel
Tecnologia
Tub curt en forma de pera de terra cuita i envernissada proveït sovint d’una coberta en forma de cúpula, o eixamplat al mig i estret en una extremitat.
Era utilizat, sobretot en la metallúrgia del mercuri, encaixats uns tubs dins els altres formant una canonada, per a refredar els vapors provinents del forn i recollir el líquid obtingut D’origen àrab, arribà a Europa a través dels musulmans de la península Ibèrica, on fou un aparell imprescindible als laboratoris alquimistes per a condensar-hi els productes sublimats Ha restat en ús fins a època recent a les mines d’Almadén
amalgamació
Tecnologia
Procediment d’extracció de l’or i de l’argent natius i també del clorur d’argent, que consisteix en la separació del metall de la mena prèviament triturada, per dissolució en mercuri.
L’amalgama així formada és separada de la ganga i destillada per tal de recollir el residu d’or o d’argent i recuperar el mercuri destillat i emprar-lo de nou en el procés En el cas del clorur d’argent, la formació de l’amalgama requereix la reducció prèvia a argent metàllic per acció del mercuri en excés Un cop separats per destillació, els metalls beneficiats han d’ésser afinats a fi d’augmentar llur puresa El procediment d’amalgamació fou descobert per Bartolomé de Medina al s XVI i perfeccionat per Álvaro Alonso Barba ak s XVII
dom
Tecnologia
Cilindre acabat en una cúpula que, situat sobre la cambra de vapor d’una locomotora, serveix per a recollir el vapor i conté el regulador.
aspirar
Tecnologia
Desplaçar un fluid mitjançant la depressió creada per una bomba, un ventilador, una turbina, un motor alternatiu, etc, sigui per obtenir un cabal continu d’aquest fluid, sigui per recollir o transportar (o bé per recollir i transportar), vehiculats per aquell, d’altres fluids o sòlids de poc pes respecte a la força d’aspiració.
canal
Construcció i obres públiques
Tecnologia
Conducte obert, de secció semicircular, que serveix per a recollir l’aigua de la teulada i que és format amb peces de terrissa, teules de forma especial (tortugues), planxa de zenc o fibrociment.
barca
Tecnologia
Mena de recipient metàl.lic en forma de safata disposat a la part inferior de certes màquines i màquines-eines, on és emprat per a recollir el líquid refrigerant i la ferritja que és despresa durant la mecanització.
En certs mecanismes, com caixes de canvi, etc, és emprat per arecollir l’oli de greixatge la barca permet de recuperar el líquid, refrigerant o oli, el qual és utilitzat novament després d’haver passat per un filtre que en lleva les impureses que tenia en suspensió